НачалоАктуалноЛипсата на независима съдебна власт е проблем за пренасянето на американския модел

Липсата на независима съдебна власт е проблем за пренасянето на американския модел

  • 10:10
  • 0
  • 509

"В най-общи линии "американският модел" дава две неща с пълна яснота. Едното са индивидуалните средства, които всеки може да дари на една кампания, на всяко ниво - от президент надолу. Другото е, че когато се дават средства за политическа кампания, те влизат в база данни, от която всеки може да види кой на кого, кога и какви пари е дал".

Това каза за БНР бившият журналист и преподавател по журналистика в Калифорнийския университет Христофор Караджов по повод представения у нас "отворен модел" на партийно финансиране с дарения.

„Пренасянето на всякакъв модел на друго място винаги е изпълнено с много проблематични моменти. Общо взето всички опити за реформа на финансирането на кампаниите и на партиите, които наблюдавам в последните 20-ина години в САЩ, са в посока увеличаване на общественото финансиране, на публичното финансиране, за да се избегне това влияние на отделните корпорации“, каза той и подчерта, че "неналичието в България на независима съдебна власт" би направило пренасянето на модела "проблематично".

Ограничението за граждански дарения за президентска кампания в САЩ е 2800 долара на човек, даде пример Караджов и подчерта, че "американският модел" не е безспорен:

„Освен финансирането директно на кандидати, американците могат да финансират и така наречените „комитети за политическо действие / политическа акция“. Там правилата са доста вариращи. Условието е, че тези комитети нямат право да координират с кампаниите, но това не пречи да адвокатстват за някакви теми или въпроси, които са сходни с възгледите на кандидата. Да речем, ако кандидатът се бори с нелегалната имиграция, нищо не пречи да има неограничен брой такива организации на гражданите, които да защитават темите на този кандидат, без директно да координират с кампанията…“.

През 2010-а година Върховният съд е отсъдил, че корпоративните дарения и даренията от синдикати и други в такива комитети не могат да бъдат ограничавани, обясни преподавателят в предаването "Преди всички" по "Хоризонт": "Това доведе изсипването на многократно повече средства в касите на кандидатите".

„Партиите в САЩ могат да набират средства, но там няма огромни пари, които циркулират по този начин. Големите пари в САЩ са в кампаниите и всеки политик, в момента, в който е избран, буквално от следващия ден е отново в някакъв вид fundraising. Това са всъщност и нещата, които впечатляват поддръжниците на този политик“.

В САЩ има само две големи партии и всичко друго е "пуканки в сравнение с тях", коментира Караджов в отговор на въпрос как биха се издържали малките партии у нас, ако въведем американския модел:

„Една от причините, поради която е трудно да има трета силна партия, е точно този fundraising - набирането на средства, защото всеки един конгресмен може да разчита, при нужда, да се изсипят в неговия или нейния избирателен район средства, които минават през централната каса на партията, подкрепа от по-известните политици в партията. Малките партии е много трудно да се включат в тази система и да започнат да събират пари, освен ако не са издържани от някой с дълбоки джобове“.

Относно възможността бизнесът и олигархията да овладеят партиите у нас, той коментира, че всеки политик в САЩ "е достатъчно умен, така че да се опари с директно изпълнение на някаква заръка, но има милион начини във властта да се прокарват закони и да се защитават интереси, които са в посока на нечия изгода. Дори, без да сме особено цинични, е естествено, че когато една голяма корпорация или какъвто и да е донор инвестира средства в политическа дейност, те не са защото тази корпорация непременно иска да си изрази гражданската позиция. И това го има, не трябва да го подценяваме…“.

Facebook коментари
Коментари (0)
Вход
Или

Моля проверете вашият имейл за да активирате профила.

Любими
Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.