НачалоАктуално, Анализи, БрекзитИзборите през 2024 г. са стрували на държавата почти 240 млн. лв.

Изборите през 2024 г. са стрували на държавата почти 240 млн. лв.

Трите кампании за изборите през тази година са стрували на партиите, които участват в тях, около 14 млн. лв. - това са разходите, които са направили. Същевременно държавата е платила почти 240 млн. лв. за организацията на тези три кампании през 2024 г. Това заяви пред БНР Ива Лазарова - председател на Обществения съвет към ЦИК и председател на Института за развитие на публичната среда. 

По думите ѝ ЦИК е провела 170 заседания през годината. За съжаление обаче, администрацията към Комисията не функционира добре, подчерта тя.

"През повечето време Комисията е взимала предимно протоколни решения - тези решения са 80% от нейната работа. Това са решения, които са свързани с чисто административната и битова организация на Комисията. Такива решения са взимани, вместо решения по същество за организацията на изборния процес и подобряването му", обясни Лазарова.

Според нея сред основните проблеми в последните години е невъзможността на партиите да поемат ангажимент към добрата организация на изборния процес. Така няма как повече избиратели да излязат да гласуват и да вярват в честността на изборния процес, изтъкна Лазарова и добави, че около 35% от тези близо 240 млн. са били за възнагражденията на хората в секционните комисии.

В предаването "Преди всички" председателят на Обществения съвет към ЦИК отбеляза също, че българите са по-малко заинтересовани към изборите отколкото избирателите в другите държави:

"Избирателната активност в страната в трите кампании, които проведохме през изминалата година, не можа да достигне нивата в други държави в света. Около 51% е била избирателната активност средно за ЕП през юни в държавите-членки на Съюза, докато в България тя бе около 33% - виждате колко по-малко заинтересовани са избирателите в страната. Последните избори, които толкова силно вълнуваха България, и всички спрягаха и датата на нашите предсрочни парламентарни избори покрай тях, и раздаването впоследствие на мандатите - тези в САЩ - избирателната активност там бе около 66%, т.е. ние сме два пъти по-малко гласуващи, отколкото американските граждани".

Според нея обаче не умората е главният фактор, който влияе на българските избиратели да не излизат да гласуват:

"В предизборните платформи на формациите ние слушахме за борбата с корупцията, за реформа в правосъдието и институциите, икономика и социални въпроси, но особено в последната кампания не бяха давани никакви реални отговори на проблемите на обществото. По скоро темите се въртяха главно около вътрешно-партийните борби в двете фракции на ДПС. Единствената тема, която ги изместваше, бяха потенциалните манипулации на изборния вот, контролирания и купен вот, т.е. нищо по същество, което да вълнува избирателите".

Изборите бяха пратени в Конституционния съд, а от Обществения съвет към ЦИК поискаха да са наблюдатели на повторното броене и разширяване на експертизата. Получиха обаче отрицателен отговор. Лазарова обясни, че са очаквали такова решение, но:

"Ако организациите бяха допуснати с независими наблюдатели, това в много голяма степен щеше да е от полза за прозрачността на процеса и да възвърне част от доверието на избирателите".

По думите ѝ ако се стигне до разминавания между официалните протоколи и данните от повторното преброяване, може да се преразгледат резултатите в съответните избирателни райони, където се наблюдават такива разминавания, но нищо повече не можем да очакваме към този момент. Тя подчерта, че видеонаблюдението е било ключово за засичане на разминаванията, но то няма да бъде взето предвид.

"Ако се открият гласове, които не са вписани в окончателните протоколи, т.е. недействителни гласове, които да станат действителни след повторното преброяване - това ще качи прага за влизане в НС, т.е. гласовете, които липсват на партия "Величие", може отново да не стигнат", коментира Ива Лазарова.

Тя отбеляза проблемите с квотите в изборната администрация, непознаването на изборните правила, злоупотребите в СИК-овете и падащото доверие в изборния процес. Според нея има много неща, които трябва да бъдат подложени на широк експертен дебат:

"Когато се пристъпва към законодателни промени, това трябва да става с оглед на цялостното подобрение на процеса, а не на парче от избори за избори. Ако ние правим промени в изборното законодателство, трябва да сме наясно, че то ще бъде направено от политическите формации, които в последните 4 години не са харесвани във висока степен от избирателите, т.е. именно тези формации, които бяха обвинявани в манипулация на вота, в непрозрачно провеждане на изборите, именно на тях ще разчитаме да променят правилата, или да участваме на следващи избори по непроменените правила. Трябва да има достатъчно време за широка дискусия".

Лазарова напомни, че ако не се състави правителство и този път, може да стигнем до нови предсрочни парламентарни избори преди да има решение на КС.

информация: БНР

 

Facebook коментари
Коментари (0)
Изпрати
Вашият коментар беше публикуван успешно.
Вход
Или

Моля проверете вашият имейл за да активирате профила.

Любими
Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.