НачалоАнализиРимейкът “Коалиция за България” – за няколко гласа повече

Римейкът “Коалиция за България” – за няколко гласа повече

  • 14:00
  • 0
  • 1150

В кампания за избори традиционно партийните игри и дрязги са в разгара си, противопоставяйки основните опоненти. Освен традиционната предизборна подготовка обаче в общественото пространство се изясняват както междупартийни отношения, така и вътрешнопартийна динамика. Този процес засегна БСП, партията, опираща се на своята традиция и монолитност. След като АБВ обяви, че заедно с коалиционните си партньори ще се яви на предстоящите европейски избори под името „Коалиция за България“ (име, под което БСП се явяваше на избори от 2001 до 2014 г.), последва ожесточен дебат между лидера на социалистите Корнелия Нинова и бившия ѝ съпартиец и настоящ председател на АБВ, Румен Петков.

Използване на партийно наименование със сходства с други формации не е нов електорален похват за България. През 2001г., когато харизмата и популярността на Симеон Втори бяха в апогея си, други две формации се възползваха от тях. Създаденото от Симеон Сакскобурготски „Национално движение Симеон Втори“ беше дублирано от коалиция „Симеон II”, която успя да спечели повече от 157 000 гласа, и „Национално обединение за цар Симеон Втори“ с резултат над 77 000 гласа. Тези гласове се оказаха решаващи за възможността на НДСВ да състави еднопартиен кабинет.

Макар и недостатъчен, за да осигури парламентарно представителство, успехът на двете формации представи модел за привличане на гласове- използване на популярни или познати имена, които предизвикват асоциации с друг основен партиен конкурент. В настоящата ситуация, в която социалистите от БСП  натоварват изборите за европейски парламент със значение различно от дебата за визията за Европа и претендират за истинските представители на гражданите потенциално отнетите гласове от АБВ биха се оказали тест за всенародната подкрепа, за която БСП претендира.

На парламентарните избори през 2014 г. АБВ успя да премине избирателния праг като отне над 136 000 гласа от БСП, което сведе до минимум подкрепата за социалистите. Имайки предвид неуспеха на кабинета „Орешарски“ и факта, че АБВ беше основана от опитни политици като Георги Първанов и Румен Петков, който дълги години беше основна фигура в изборния екип на БСП, прагматичният подход на АБВ към изборите е очаквана стратегия. Избирането на името „Коалиция за България“ е част от прагматичната визия за изборите - максимизиране на електорален успех в краткосрочна перспектива.

Корнелия Нинова е наясно с поляризираната ситуация в кампанията за избори за европейски парламент, в която БСП се бори не само за твърдото си ядро от избиратели, но и за привличане на периферни гласове, което е основна част от заявките на председателя на партията. Използването на името, под което БСП дълги години се явяваше на избори, всъщност създава проблем на левицата с твърдите ѝ избиратели, които я разпознават под това име. Отнемането на гласове би означавало, че БСП не успява да консолидира традиционния си електорат и не привлича перифирен или протестен вот. Евентуалният неуспех да обхванат твърдия си електорат, би могъл да бъде разчетен и като изборно отражение на сложната вътрешнопартийна ситуация в левицата. Дебатът за листата продължава, като не е ясно дали Сергей Станишев ще бъде в нея след като не беше посочен за водач, а самата лидерка на БСП изрази мнение, че той не трябва да бъде част от листата.

Намаленият изборен резултат може да бъде разгледан като резултат от вътрешнопартийното разделение и маргинализирането на крило в партията. Оказва се, че наследникът на Първанов в БСП и след това човекът, който възпрепятства завръщането му в партията, е в подобна ситуация. Двамата са представители на различни течения в БСП- проруското и проевропейското, което позволява обръщането им към идейно различни избиратели. Отстраняването на единия и маргинализирането на другия парадоксално ги поставя в един и същи отбор. Липсата на единия и конкуренцията на другия може да се окаже решаващо за доброто представяне на социалистите на предстоящите избори.

Имайки предвид залога, който Нинова постави в кампанията за настоящите избори, а именно утвърждаването на БСП като управленска алтернатива, борбата за всеки глас и увеличаването на електоралната подкрепа са от ключово значение.Отчитайки въздействието на събитията в управляващата партия, социологическите проучвания показват сближаване на резултатите на БСП и ГЕРБ. При подобни почти изравнени резултати всеки глас се оказва решаващ за успеха на левицата и отнемането му може да сложи край на тенденцията на покачване на изборните резултати на социалистите от 2017г. Всъщност може да се окаже, че не основният ѝ опонент (ГЕРБ), а АБВ ще отнеме успехът на БСП на предстоящите избори за европейски парламент.

Facebook коментари
Коментари (0)
Изпрати
Вашият коментар беше публикуван успешно.
Вход
Или

Моля проверете вашият имейл за да активирате профила.

Любими
Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.