Българският еврокомисар за цифровата икономика и общество Мария Габриел участва в Годишния политически диалог 2019 на Световния алианс за лидерство-клуб Мадрид. В испанската столица се събраха членове на алианса и представители на правителствата, гражданското общество, академичните среди и технологичните компании, за да обсъдят политически решения, които да посрещнат предизвикателствата на цифровата трансформация и изкуствения интелект.
Мария Габриел представи действията на Европейската комисия за развитието на етичен изкуствен интелект, ориентиран към човека. Друг акцент, който тя постави в дебата, е важността на защитата на демократичните процеси и институции от дезинформация и съответните действия на ЕС.
По отношение на изкуствения интелект, българският еврокомисар очерта две червени линии. „Първо, трябва да защитаваме нашите ценности, които се основават на концепцията за човешкото достойнство. Второ, ако изкуственият интелект се възприеме като неетичен, гражданите няма да му се доверят и няма да го използват, а така ще пропуснем многобройните предимства на тази технология. Ето защо са толкова важни етичните насоки, които бяха представени през април от създадената от нас експертна група на високо ниво. При изготвянето на следващите стъпки ще разгледаме минимизирането на бюрокрацията и негативното въздействие върху бизнеса. Успоредно с нашите собствени политически процеси, ние се ангажираме да работим за възможно най-широко международно споразумение за етичен изкуствен интелект“, заяви Мария Габриел
По отношение въздействието на дезинформацията върху демократичните процеси, комисарят наблегна, че медийната грамотност, достъпът до качествена информация, критичното разбиране и взаимодействие с медиите никога не са били толкова важни, колкото днес. „Развиването на цифрови умения е от решаващо значение за засилване на устойчивостта на нашите общества към дезинформация. Нивото на медийната грамотност в Европа се характеризира с големи разлики между държавите-членки. В отговор на това инициирах през март тази година първата Европейска седмица на медийната грамотност. Тя предлага изключителна възможност за споделяне на най-добри практики в цяла Европа. Тазгодишното първо издание регистрира повече от 300 събития на европейско и национално ниво и имаме амбицията да надграждаме“, отбеляза българският еврокомисар.
Що се отнася до изпълнението на Кодекса за добри практики срещу дезинформацията от страна на онлайн платформите и рекламната индустрия, Мария Габриел информира, че понастоящем се оценява ефективността на кодекса след първата му година на действие. „Ако оценката на изпълнение покаже, че кодексът не е достатъчно ефективен, Европейската комисия трябва да разгледа следващи стъпки, включително регулаторна намеса при необходимост. Защитата на свободата на изразяване и правото на гражданите да получават качествена и достоверна информация трябва да продължат да ръководят действията ни“, заключи българският еврокомисар за цифровата икономика и общество Мария Габриел.