Последните новини за пакета „Мобилност“ затвърдиха разделението по оста централно- и западноевропейски страни с тези от периферията, каза пред Радио „Фокус“ председателят на Комисията по транспорт в НС и депутат от ДПС Халил Летифов.
Той добави, че в предходния мандат на ЕК е имало възможност чрез мобилизация за блокиране на едно или друго решение, докато сега е сериозна разликата, съдейки от гласуването в европейската транспортна комисия. Предстои още едно гласуване, но анализът от изминалото показва, че и то ще бъде неуспешно, и ще бъде даден мандат на триалозите, където нашата страна няма да е пряк участник в преговорите. „Това, което следва от триалозите, по оценките на колегите в Европа, е че те ще отнемат много доста време, поне 2-3 години. Има доста спорни текстове. Европа е показала и заложила като свой основен приоритет намаляването на вредните емисии, на трафика и огриначаването на камионите, бълващи вредни емисии. В текстовете съществуват безумия като това, камиона да се връща – да пътува празен през цяла Европа. Това са десетки и стотици хиляди камиони, което означава, че допълнително се натоварва трафикът, замърсяванията ще бъдат огромни, което противоречи на стратегията на Европа. Очаквам там да има огромни спорове и голяма част от текстовете да не бъдат приети“, обясни председателят на Комисията по транспорт в НС.
Халил Летифов заяви, че вариантите за компромис са голяма част от вкараните текстове да отпаднат, а други да бъдат преработени от гледна точка на тяхната целесъобразност. Той уточни, че Европа не е готова с инфраструктурата, която трябва да включва бази за почивки на шофьорите, за охрана на камионите. Основателни са съмненията, че подобен тип протекционизъм в лицето на пакета „Мобилност“ противоречи на ценностите на ЕС, каза още той.