"Задачите, базирани на Договора за ЕЦБ, включват определяне и прилагане на единната парична политика и насърчаване на безпроблемната работа на платежните системи. В контекста на паричната политика ЕЦБ проявява сериозен интерес към пазарните иновации, които биха могли пряко или косвено да засегнат контрола на Евросистемата над еврото или да прехвърлят част от своята парична политика към трети страни."
В зависимост от нивото на приемане на Libra и от препращането на еврото в резервната кошница, това би могло да намали контрола на ЕЦБ над еврото, да наруши механизма за предаване на паричната политика, като повлияе на ликвидната позиция на банките от еврозоната и да подкопае международната валута роля, например чрез намаляване на търсенето за нея.
Това заяви днес в речта си Ив Мерш, член на Изпълнителния съвет на ЕЦБ, по време на Правната конференция на ЕСЦБ във Франкфурт на Майн.
"В контекста на безпроблемната работа на платежните системи ЕЦБ проявява сериозен интерес към пазарните иновации, които се стремят да заменят еврото с алтернативни валути за сетълмент или да създадат нови и автономни канали за разплащане. Въпреки че някои от целите на Libra са законни, намаляването на разходите за трансграничен трансфер на средства и други повишения на ефективността също могат да бъдат получени чрез установени решения за незабавни плащания. Евросистемата наскоро стартира услугата TARGET за незабавно разплащане или TIPS - общоевропейска услуга за сетълмент 24/7 за незабавни плащания. Работейки в парите на централната банка и вграждайки се в TARGET2, TIPS предоставя високоефективно решение за плащане, което е по-безопасно и икономично от съмнителни, пазарно базирани иновации в плащанията на дребно.
Нека да завърша тук.
В областта на парите историята свидетелства за две основни истини. Първото е, че тъй като парите са обществено благо, парите и държавният суверенитет са неразривно свързани. Така че понятието пари без гражданство е отклонение без солидна основа в човешкия опит. Втората истина е, че парите могат да вдъхнат доверие и да изпълнят основните си социално-икономически функции само ако са подкрепени от независима, но отговорна публична институция, която сама се ползва с доверие на обществото и не е изправена пред неизбежния конфликт на интереси на частните институции.
От различните форми, които парите са приемали през историята, тези, които са изпълнили най-добре целта си и са се доказали като най-достоверни, неизменно се възползват от силна институционална подкрепа. Тази поддръжка гарантира, че те са надеждно достъпни, че стойността им е стабилна и че са широко приети. Само независима централна банка със силен мандат може да осигури институционалната подкрепа, необходима за издаване на надеждни форми на пари и строго запазване на доверието на обществото в тях. Така че частните валути имат малка или никаква перспектива да се установят като жизнеспособни алтернативи на централно емитираните пари, които се приемат като законно платежно средство.
Позицията на централните банки към съвременните форми на пари ще се развива с времето и централните банкери са приели технологични разработки в областта на парите и ще продължат да изследват полезни нови иновации. Но нарастването на криптовалутите и други форми на частно издадени инструменти, които могат да изпълнят само някои, но не всички функции на парите, е малко вероятно да разстрои фундаментално двете истини, които току-що описах. Ако не друго, то ще послужи като полезно напомняне за основната роля на централните банки като отговорни ръководители на общественото доверие в парите и ще подчертае необходимостта от бдителност към явления, способни да подкопаят доверието на обществото във финансовата система.
Искрено се надявам, че гражданите на Европа няма да се изкушат да оставят след себе си безопасността и стабилността на установените решения за плащане и канали в полза на заблуждаващите, но коварни обещания на призива на Фейсбук", отсече Ив Мерш.