"Показаха се пропуски на системите по отношение на информационната сигурност, това беше причината да поискам оставката на ръководителя на звеното ни за информационни системи и на тази на шефа на"Информационна сигурност", други лица, които имат отношение към случилото, се предприиема дисциплинарни мерки и спрямо тях. Оставката е най-лесното нещо, говорили сме е много пъти с министър Горанов, това, което иска той от мен са решения, а не оставка, иска да защитим интересите на гражданите."
Това заяви на пресконференция директорът на НАП Галя Димитрова.
"Преди всичко държа да се извиня на всички български граждани, които бяха засегнати от хакерската атака, тя беше насочен срещу НАП, Агенцията е обектът на престъпление, но засегнати от това криминално престъпление са всички граждани, ударът е срещу всички нас. Искам и да благодаря на всички граждани, които въпреки случилото се продължават да ползват електронните услуги на НАП", заяви Димитрова.
"Оценявам усилията и благодаря на всеки един от колегите, че в такава обстановка на стрес продължават професионално и съвестно да изпълняват задълженията си. За съжаление това е факт не само за България, това е факт за целия свят, да си спомним хакерстките атаки, които успяха за пробиянт ФБР, Фейсбук, американска холдингова компания, но това е реалността, нашата мисия е да сме максимално открити и достъпни за клиентите си. Затова и услугите ни са отворени за външни потребители, те са предназначени за тях, но има и злонамерени хора с престъпен умисъл и действия, което ние подценихме. Признавам, че не сме били достатъчно внимателни, стремежът ни беше да предоставяме все повече електронни услуги на повече хора, но подценихме баланса между достъпност и сигурност. Защото добрата защита на електронните ни услуги изисква нови и модерни на високо ниво технологии, но не всички наши клиенти разполагат с такива. Това няма да ни демотивира, ще продължим да разработваме нови и по-модерни електорнин услуги. 138 са електронните услуги, които предоставяме", заяви още изпълнителният директор на НАП.
"Главният ни приоритет през следващите дни е да комуникираме с гражданите, чиито данни са били незакнно публично оповестени, да ги информираме какви действия да предприемат.
В момента тече пълен одит на всички наши информационни системи, от външен изпълнител, за да подобрим сигурността, фирмата е "Информационно обслужване". Разбираме, че в момента е абсолютно недостатъчно това, което предоставяме като данни на гражданите, дължим го на цялото общество", каза шефката на приходната агенция.
Димитрова подчерта отново, че гражданите няма нужда подменят личните си карти, а само пароли и ПИК кода си и съобщи, че и найните лични данни са изтекли при хакерската атака. Тя обясни, че има големи трудности с намирането на специалисти, които да привлекат да работят за НАП и предполага, че това би следвало да се прави от външна фирма.
"На Пламен Георгиев се извършва контролно производство, не съм уведомена дали е завършено и какво е производството, ние след това сме длъжни да уведомим прокуратурата, в момента не мога да отговоря какво е установено", обясни Димитрова на въпрос какво е установила проверката на НАП спрямо подалия оставка шеф на КПКОНПИ.