вропейското председателство през първата половина на 2018 г. и свързаната с него засилена бизнес и конферентна активност са довели до над 21% среден ръст в цените на нощувките в четири- и петзвездните хотели в София, показва специализирано проучване на Cushman & Wakefield Forton, цитирани от Дневник. Данните са от третото издание на Sofia Hotel Benchmark Survey, което се базира на анкета сред мениджърите на висококатегорийни хотели в столицата и пазарни наблюдения.
Подобно развитие се наблюдава и в Румъния, която пое европейското председателство в началото на 2019 година, казва по този повод Пламен Бачев, партньор и мениджър "Консултиране и оценки" в Cushman & Wakefield Forton. Проучването показва, че средните ценови нива при петзвездните хотели в София са достигнали 114 евро през миналата година при средно 63 евро при четиризвездните. При по-ниската категория хотели ръстът на цените е бил осезаемо по-висок в сравнение с петте звезди.
Според Пламен Бачев обаче пазарът в момента не успява да задържи достигнатите през 2018 г. ценови нива във високия клас хотели, тъй като София не може да предложи богат на събития и конференции календар. За разлика от цените на нощувките нивата на заетост в 4- и 5-звездните хотели в столицата са се покачили със значително по-слаби темпове през 2018 г.
В сравнение с година назад са регистрирани средно 3.1% повече нощувки, което е съпоставимо с ръстовете от предходните години. Според проучването на Cushman & Wakefield Forton причината за по-слабото покачване е увеличеният брой индивидуални пътувания по време на председателството за сметка на груповите посещения. По данни на компанията средната заетост в двете категории хотели през миналата година е достигнала 65%.
От Сushman & Wakefield Forton посочват, че добрите резултати на хотелския пазар в София през последните години са насърчили инвестициите в сектора. С очакваното отваряне на Hyatt Regency, Marriott и Grand Hotel Millennium Sofia до 2021 г. предлагането в най-високата категория в столицата ще нарасне с близо 50%, припомнят от компанията. Прогнозите са новото предлагане да отговори на нуждата от инвестиции в петзвездния сегмент и интересът за отваряне на нови площи да се насочи към средния ценови клас хотели.