През май 2019 година регистрацията на нови автомобили в Европейския съюз (ЕС) отбеляза първо, макар и доста скромно повишение след осем поредни месеца на спад, преустановявайки низходящия тренд, който стартира след влезлите в сила от миналия септември нови стандарти за отработените вредни газови емисии (т.нар. "WLTP стандарт"). Данните на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA) отчетоха и солидно нарастване при продажбите на нови автомобили в рамките на България за трети месец от началото на годината.
Продажбите (регистрацията) на нови пътнически автомобили в Европейския съюз се повишиха през май с 0,1% след спад с 0,4% през април, отбелязвайки по този начин първо увеличение от девет месеца насам. През петия месец на годината бяха регистрирани 1 400 518 броя нови автомобили спрямо 1 399 398 година по-рано (през май 2018-а).
Това слабо увеличение е сякаш първи сигнал за известна стабилизация европейската автомобилна индустрия, която изпитваше сериозни проблеми в края на миналата и началото на настоящата година.
Агенцията ACEA отбеляза, че търсенето на нови автомобили в региона беше подкрепено в най-голяма степен от страните от Централна Европа, където беше отчетен ръст от 6,2 на сто. Относно петте водещи европейски автомобилни пазари, солиден ръст беше отчетен в Германия (скок с 9,1%), следвана от Франция (повишение с 1,2%), но при силен спад на регистрацията на нови автомобили в Испания (понижение със 7,3%), във Великобритания (с 4,6%) и в Италия (с 1,2%).
От началото на годината до месец май включително търсенето на нови автомобили в ЕС се сви с 2,1% на годишна база до 6 737 491 броя от 6 880 623 броя през същия период на 2018-а година. През периода януари - май четири от петте най-големи автомобилни пазари се свиха, като най-голям спад е отчете в Испания (понижение с 5,1%), следваната от Италия (с 3,8%), Великобритания (с 3,1%) и Франция (с 0,05%). Единствено в Германия беше отчетен растеж с 1,7% през първите пет месеца на годината благодарение на скока на продажбите през май.
Според ACEA продажбите на нови автомобили в България нараснаха през май с цели 10,1% до 3641 броя спрямо година по-рано, когато бяха продадени 3308 автомобили и след тяхно повишение с 5,5% през април 2019-а година. Това представлява увеличаване на регистрацията на нови автомобили в нашата страна за трети месец от началото на годината.
В рамките на януари - май регистрацията на нови автомобили в нашата страна се повиши с 3,9% на годишна база до 15 068 броя от 14 496 броя през същия период на 2018-а година.
Трябва да се има предвид, че продажбите на автомобили са оценявани като един от водещите показатели за състоянието на европейската икономика, като данните за месец май са сякаш първи плах сигнал за преодоляване на негативен ефект върху автомобилната индустрия на Стария континент от новите емисионни газови стандарти и от общото забавяне на европейската икономика.
Солиден спад при продажбите на нови автомобили през май отчетоха японските Honda (спад с 18,6%) и Nissan (със 17,9%).
От германските автомобилни концерни беше отчете спад в продажбите единствено при Volkswagen Group (понижение с 2,1%), докато продажбите на BMW Group се увеличиха с 8,8%, а на Daimler, произвеждащ марките Mercedes и Smart - с 0,4 на сто.
Солидно понижение с 8,1% беше отчетено при италианската автомобилна групировка FCA Group, произвеждаща марките Fiat, Jeep, Chtysler и Alfa Romeo, продажбите на френската Renault Group (произвеждаща Renault и Dacia) пък се свиха с 3,7%, а продажбите на втората голям фреснака компания PSA Group (произвеждаща марките Peugeot, Opel и Citroen) се увеличиха с 4,3 на сто.
Свиването на продажбите на германския гигант Volkswagen Group с 2,1% се дължи на спад с 8,7% при продажбите на марката Volkswagen, с 1,5% на Audi и с 1,3% на Porsche, докато при Skoda беше отчетено повишение с 3,8%, а при Seat - ръст с цели 13,9%.
Спадът при продажбите на Volkswagen AG беше придружен и от намаляване на общия пазарен дял на компанията през май до 24,7% от 25,2% година по-рано, но въпреки това германският гигант запазва лидерската си позиция на автомобилния пазар в Европа.