НачалоКметски избори26 % от гласувалите на евровота са избрали машинно гласуване

26 % от гласувалите на евровота са избрали машинно гласуване

Безспорно машинното гласуване на тези избори беше успех, именно заради това, че успя да се проведе в пълния му обем, както беше замислено, каза пред БНР Стефан Манов от Обществения съвет към ЦИК.

„Това се случи въпреки всички „пророци“, „касандри“, които от 5 години ни обясняват, че „такова животно“ в България не може да съществува, въпреки обструкциите, да не кажа саботажа, на предишния състав на ЦИК. Това е положителното и тук трябва да оценим честно – че тази ЦИК се справи с това предизвикателство в едни безкрайно кратки срокове, както и фирмата-доставчик“, коментира Манов.

Според него оттук нататък трябва да се анализира къде са дефицитите. 26% от избирателите, явили се в машинни секции, са използвали този тип гласуване, посочи той и добави, че с най-висок процент са София град и областите Габрово и Добрич. По думите му най-ниският машинен вот е в Кърджали, Търговище, Разград и Видин.

„Вотът на хората с машини се е концентрирал в големите градове. … Българският законодател описа една траектория – задължително машинно и само машинно гласуване от 2020 г. нататък, отпадане на хартиения вот“, подчерта Стефан Манов и добави мнението си, че машинното гласуване е добър начин да се прекратят "тези безумия, които се случват със секционните протоколи и грешките в тях". По думите му сега ЦИК е отделила повече от 2 дни, за да оправя несъответствия.

Манов отправи своята критика към ЦИК във връзка с подготовката на машинното гласуване в частта му за обработка на изборните резултати: „Изключително късно публикувани методически указания. Изключително объркан и направо парадоксален начин на отчитане на гласовете от машинното гласуване. Вместо хартиеният протокол, официалният, да носи данните и от машината, и от бюлетините, той трябваше да ги носи, но смесено, пресметната предварително на отделен хвърчащ лист. В резултат на това стотици секционни избирателни комисии се явиха в РИК без попълнени данни от машинното гласуване. Това доведе до огромни закъснения. Всичко това не се дължи на машинния вот, а на лошото използване на машинния вот – той беше лошо оформен накрая в изборния протокол“.

По думите му трябва да се подобри обучението на секционните избирателни комисии, но и да се опрости процесът. „Смесеният вариант между машини и хартия е най-трудният, особено при лоши методически указания“, смята той. Според него постоянна изборна администрация е абсолютно ненужна.

Facebook коментари
Коментари (0)
Изпрати
Вашият коментар беше публикуван успешно.
Вход
Или

Моля проверете вашият имейл за да активирате профила.

Любими
Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.