През март месец социалната мрежа Фейсбук ще задейства "нови средства" за борба с намесата в европейските избори. Така компанията ще отговори на безпокойствата на обществеността и по-специално на тези на Европейската комисия, предадоха световните агенции.
В началото на декември ЕК отправи призив за мобилизация срещу дезинформацията.
Ник Клег, който неотдавна беше назначен във Фейсбук на поста директор по глобалните въпроси, каза че новите средства за борба срещу намесата в изборите ще бъдат задействани в края на март. Освен това политическите реклами във Фейсбук ще станат по-прозрачни.
Новите средства ще са сходни с тези, възприети в САЩ по време на компанията за изборите. Според тези мерки всички политически реклами ще се складират в достъпна за обществеността база данни за период до 7 години. В тази база ще има информации за похарчените пари за рекламите, за това кой плаща за тях, данни за онези, които са видели рекламите, включително за възрастта, пола и местоположението на тези хора.
Новите средства ще обхващат и онези реклами, които не подкрепят експлицитно даден кандидат или политическа партия, но са фокусирани върху силно политизиращи теми като например имиграцията.
Фейсбук ще създаде и два нови регионални оперативни центъра, които ще се фокусират върху наблюдението на свързано с изборите съдържание. Те ще бъдат в офисите на компанията в Дъблин и в Сингапур. Тези центрове ще осигурят и защита срещу фалшивите новини, срещу езика на омразата или срещу преднамереното разубеждаване на дадена група от хора да гласуват.
Ник Клег обясни, че всеки, който иска да прави кампания и да публикува реклами във Фейсбук ще трябва да получи разрешение за това от компанията.
Клег опроверга твърденията, че Фейсбук продава данни на потребители.
Представителят на Фейсбук каза, че неговата компания няма намерение да променя досегашния си модел, при който само рекламите се финансират, и да го замени с модела на платени услуги.
Фейсбук бе обект на остри критики заради това, че не успя да разкрие кампании за манипулиране на американския електорат за изборите през 2016 г. Тези кампании са приписвани на Русия. Репутацията на Фейсбук бе помрачена и от скандала с аналитичната компания Кеймбридж аналитика. Скандалът беше свързан с използване на лични данни на потребители на Фейсбук за политически цели, без потребителите да са били информирани за това.