НачалоАктуалноКонсултант по европейски проекти: Трудно се доказва злоупотреба с европейски пари

Консултант по европейски проекти: Трудно се доказва злоупотреба с европейски пари

  • 10:23
  • 0
  • 1145

"Страшно много неверни неща за къщите за гости се изговориха в последните дни. Пред 2009- 2010 година, когато стартираха тези проекти, стратегията на ЕС беше за насърчаване на неземеделски инвестиции в земеделски райони и в трудна земеделска година земеделските стопани да имат възможност за доход, който не е земеделски - къщи за гости, сервизи и така нататък. Интересът беше огромен и се наложи да се направи ранкинг." Това каза пред БНР доцент д-р Нончо Димитров, преподавател в УНСС и консултант по европейски проекти.

„Проектите са свързани в две основни посоки -  кандидатстването, одобрението и финансирането на самото проектно предложение. За да сме коректни към обществото, според мен, проверяващите и всички тези думи за „прокурор“ и така нататък трябва да бъдат насочени натам към това как са финансирани тези проекти. Принципът на финансиране е следният - ти си намираш инвестицията, а голяма част от тези къщи за гости са от порядъка на максимума на допустимата помощ, която е около 200 000 евро. Със самоучастието остават около 5-600 000 лв, което означава, че ти трябва да намериш тези средства, да ги осигуриш предварително, да инвестираш и, след това, на база финансово-счетоводни документи да ти бъдат върнати средствата. Именно осигуряването на такива средства „не е лека задача“. Искам да насоча наистина, да акцентирам върху управляващите и върху проверяващите да проверят тези средства, с които са направени - там е тънкостта, а не толкова върху собствеността на къщата", обясни Димитров.

По думите му оповестеното от министъра на земеделието, че вече са проверени 120 къщи за гости, от които 32 ще трябва да върнат парите, а пък 60 са били с частични нарушения не е вярно: „От така депозираните десетки милиони накрая държавната, мога да се обзаложа с министъра, няма да прибере повече от 1-2 милиона максимум. Има нарушения, свързани най-вече със самата дейност на къщата - тя не функционира като такава е първото, а второто – че имаше ангажимент за работни места по тях…. Доказването на тези злоупотреби един процес, който е много труден. Предстоят дела, които ще продължат години, а липсата на синхронизация на европейските наредби с нашите позволява едно шикалкавене и изкривяване на наредбите дотам, че да са в полза на определени бенефициенти, които са изхитрували“.

Навремето администрацията не е имала капацитет да отсее добрите от недобрите проектни предложения, но първата година къщите подлежат проверки и по тях като цяло администрацията работи много компетентно, обясни експертът: "Тези одити на някои от тях - с нарушенията – са извършени не както трябва и затова трябва да си понесе отговорност този, който е правил одита. Европа ще ни санкционира със сигурност заради нарушенията по мярката", убеден е Димитров.

Той коментира и отказа пред 2016 година на Десислава Танева да подпише мярката за къща за гости поради "консултантския натиск": "Консултантската услуга е допустим разход по проекта и рамките на между 1 и 3%. Тя е строго фиксирана и касае абсолютно всички консултантски услуги като -  не само самата консултантска дейност, а проектирането, надзора и така нататък. Натискът не дойде толкова консултантите, колкото от бенефициентите. Имаше огромен интерес. За мен това е най-работещата мярка, защото много пари стигнаха до различен тип хора. Натискът дойде от бенефициентите, а след това – от консултантите към министъра".

В новата наредба са отстранени слабостите на старата и се изисква къщите да имат поне 5 души нает персонал. Става дума за „скъпи професии“: „Когато трябва един бенефициент да плати в рамките на 5 години, колкото е мониторингът, заплатите и осигуровките по тези проекти, ще се замисли дали да прави нередности. Къщите за гости, които спазват правилата, не са лош бизнес", категоричен бе експертът.

Facebook коментари
Коментари (0)
Изпрати
Вашият коментар беше публикуван успешно.
Вход
Или

Моля проверете вашият имейл за да активирате профила.

Любими
Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.