НачалоМеждународни новиниКак изборите промениха политическия пейзаж в Испания?

Как изборите промениха политическия пейзаж в Испания?

Само две години, след като беше отстранен от кормилото на Социалистическата партия (СП) и завръщането му на поста с победата на партийните избори, Педро Санчес спечели парламентарните избори в Испания по-убедително, отколкото се очакваше, пише Фокус, цитирайки електронното издание на вестник El Pais.

Санчес дори беше близо до това да спечели с достатъчно голямо мнозинство, че да не му се налага да иска помощ от каталунските сепаратистки партии. Но сега той е остана с един депутат по-малко от нужните му за абсолютно мнозинство (176 народни представители), ако се съберат представителите на СП с тези на „Унидас Подемос“ (коалиция между Обединената левица и Подемос) и Баската национална партия (БНП).
Но със 123 места в Конгреса, в сравнение с 84, действащият министър-председател сега е в много удобна позиция благодарение на отслабената опозиция: Народната партия (НП) претърпя смазващо поражение, получавайки само 66 депутати в сравнение със 137 през 2016 г.. И социалистите ще се ползват с абсолютно мнозинство в Сената, досега доминиран от НП.

Националистите от „Вокс“ също са в празнично настроение, защото станаха нов член на конгреса с 24 депутати, след като получиха 10,26% от вота. Въпреки победата си, „Вокс“ няма да играе решаваща роля във формирането на новото правителство, тъй като не се представи толкова добре, колкото показваха някои анкети. Сега Испания се присъединява към списъка от европейски страни с крайно-дясна партия в парламента, въпреки че, за разлика от Италия, те няма да имат глас.

„Сиудаданос“ (Гражданите) беше един от големите победители на тези избори, но това може да се окаже без значение, ако СП успее да се коалира с партиите вляво. Дясноцентристката група увеличи присъствието си от 32 представители през 2016 година до 57, като така става третата по сила фракция в конгреса. Лидерът на „Гражданите“ Алберт Ривера вече отхвърли възможността за коалиция със социалистите.

„Унидас Подемос“ отстъпи значително до 42 депутати от 71, като вече е на 4-о място. Въпреки загубата на 30 народни представители, фракцията успя да се представи по-добре, отколкото предвиждаха анкетите и нейният лидер – Пабло Иглесиас, ще се стреми към формиране на управляваща коалиция с партията на Санчес. За първи път след завръщането на демокрацията, Испания може да има по-леви министри от тези на СП. Левият блок, съставен от ПС и „Унидас Подемос“ има 20 места повече от комбинацията между десните НП, „Сиудаданос“ и „Вокс“.

Регионално представителство

Междувременно, сепаратистката Каталунска републиканска левица (КРЛ) увеличи присъствието си в парламента от 9 депутати през 2016 година на 15, което е значително увеличение. Друга каталунска сепаратистка група – Junts per Catalunya – партията на бившия регионален премиер Карлес Пучдемон, получи седем места.
Две други регионални партии подобриха представянето си в сравнение с 2016 година: БНП получи едно допълнително място и сега има 7 народни представители в конгреса, докато радикалната левичарска баска партия EH Bildu удвои присъствието си от две места на четири.
Коалицията на Канарските острови има двама депутати, „Навара Сума“ също толкова, базираната във Валенсия „Компромис“ има един и Регионалистката партия на Кантабрия стана другият нов член на конгреса след „Вокс“ с един представител. Коалицията за Мелия, от испанския африкански ексклав, е много вероятно също да получи едно място след окончателното преброяване на гласовете.

При този сценарий, СП е единствената, която може да формира управляващо мнозинство. „Сиудаданос“ почти изпревари НП и сборът на депутатите им с тези на Санчес ще са достатъчни за абсолютно мнозинство. Но лидерът на „Гражданите“ Алберт Ривера изключи тази възможност, а поддръжниците на СП викаха пред партийната централа в неделя: „Не с Ривера“.
Това беше катастрофална нощ за дясното. Новият лидер на НП Пабло Касадо доведе фракцията до най-лошия й резултат в цялата история, доста под дори най-песимистичните прогнози. Девет месец, след като пое НП от Мариано Рахой като председател, си пролича, че завоя надясно на Касадо беше ужасна грешка: той загуби избирателите-центристи от „Сиудаданос“ и крайно-десните избиратели от „Вокс“.
Касадо – който, необичайно за него, не отговори на въпросите на журналистите – заяви, че това е „много лош резултат“, но се оправда с „фрагментаризацията на вота“ и изглежда, че имаше намерение да остане начело на партията. НП сега ще се опита да отграничи загубите на предстоящите местни и регионални избори на 26 май.
Ситуацията е напълно различна от преди една година, когато НП на Рахой беше на власт, а СП се представяше много слабо в анкетите. Нещата започнаха да се променят с вота на недоверие, който изведе Санчес на власт през юни 2018 година и който отключи борба за надмощие в дясното и доведе СП и „Подемос“ до пълен синхрон.

Facebook коментари
Коментари (0)
Вход
Или

Моля проверете вашият имейл за да активирате профила.

Любими
Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.