НачалоКметски избориЕмил Радев: Продължаваме битката за единни стандарти при храните

Емил Радев: Продължаваме битката за единни стандарти при храните

Въпреки огромните очаквания и неимоверните усилия, които положихме, за да гарантираме единни стандарти при храните, нова директива затвърди Европа на две скорости. Приетите на финала текстове загубиха голяма част от своята тежест и не дадоха решение на голямата цел, която си поставихме – да сложим край на двойните стандарти. Това се посочва в декларация на Емил Радев, евродепутат от ГЕРБ/ЕНП, съобщиха от пресцентъра на ПП ГЕРБ.

"Това, което някои прибързано определиха като победа в защита на потребителите, всъщност са стъпки напред, но предстои да извървим още доста път, докато преодолеем напълно дискриминационния подход спрямо държавите от Централна и Източна Европа. Уви, западното лоби надделя над здравия разум. След дълги години работа в Европейския парламент и месеци на преговори с държавите-членки в Съвета постигнатото споразумение по Директивата за по-добро прилагане и модернизиране на правилата за защита на потребителите в ЕС беше прието с огромно мнозинство - 474 гласа „за”, 163 „против” и 14 „въздържал се”. Документът на практика изменя четири други директиви, свързани със защитата и правата на потребителите, така че те да отговарят на съвременните технологични изисквания и да увеличат трансграничното движение на стоки и хора. Това са Директива 2005/29/ЕО относно нелоялните търговски практики, Директива 2011/83/ЕС относно правата на потребителите, Директива 93/13/ЕИО относно неравноправните клаузи в потребителските договори и Директива 98/6/ЕО относно защитата на потребителите при обозначаването на цените на стоките", отбелязва Емил Радев. По думите му препъникамъкът в голямата битка срещу двойните стандарти при храните се е оказал в чл. 6, параграф 2, буква В от Директивата за нелоялните търговски практики. Текстът гласи, че „всяко предлагане на стока в една държава-членка като идентично с това на стоки, предлагани на параза в други държави-членки, доколкото то има значително различен състав или характеристки, освен ако е оправдано от законни и обективни фактори, следва да бъде забранено”. "Като юрист ясно съзнавам, че в конкретния случай думата „значително” е вратичка в закона, тъй като липсват обективни фактори за определяне на разликите. Предложеният от мен и редица други колеги алтернативен текст беше безкомпромисен, но не събра достатъчно гласове, за да бъде приет. Той изрично гласеше, че „предлагане на стока с идентично или привидно идентично представяне с това на друга стока, предлагана под същата марка, но различаваща се по състав или характеристики, е заблуждаваща практика”. Нещо повече - според нашата редакция на текста всяка подобна практика следва да се приема за нелоялна при всички обстоятелства и следователно да се добави към списъка на заблуждаващите търговски практики. За съжаление, и Съветът, и Европейската комисия решително се противопоствиха на исканията ни за включването на тази разпоредба в Приложение I към Директива 2005/29/ЕО, както и на нови разпоредби относно етикетирането", посочва Емил Радев.
Според него добрата новина от последната сесия на Европейския парламент е разширяването на чл. 13 в директивата за нелоялните търговски практики. "Текстът предвижда държавите-членки да налагат санкции,
съгласно националните им разпоредби, приети в изпълнение на настоящата директива. Това включва възможността за налагане на глоби чрез административни процедури или за откриване на съдебни производства за налагането на глоби. Или и двете. Максималният размер на наложените глоби ще е не по-малък от 4% от годишния оборот на търговеца в съответната държава-членка или държави-членки. Разбира се, допуска се и хипотеза, при която няма информация относно годишния оборот на търговеца. В тези случаи държавите-членки разполагат с възможността за налагане на глоби, чийто максимален размер да е не по-малък от 2 млн. евро. За въвеждането на всички тези правила държавите-членки надлежно уведомяват Комисията. В текста не е изрично написано, но събраните глоби ще остават в националния бюджет на съответната страна", казва Радев.
"Да, факт е, че постигнахме пробив – за първи път в Европа открито се заговори за наличието на двойни стандарти по отношение на храните. Макар не в степента, в която желаехме, приетата от Европейския парламент директива ще задължи производителите да не допускат значителни разлики в съставките и характеристиките на стоките от една и съща марка на отделните пазари и ще въведе строги санкции за нарушителите. Това безспорно са стъпки в правилната посока", коментира още той.
"Уверен съм, че одобрената през миналата година европейска програма с бюджет от 1,3 млн. евро, която предложих заедно с колегата ми Андрей Новаков, също ще допринесе съществено за постигането на напредък и утвърждаването на единен стандарт в ЕС. Защото не трябва да се правят компромиси с качеството на хранителните продукти от една и съща марка в Централна и Източна Европа. Защото е недопустимо да се толерират заблуждаващи и нелоялни търговски практики.И ако на този етап победата ни не е категорична, тя определено ни дава надежда, че в следващия мандат на Европейския парламент въпросът няма да бъде забравен. Гарант за това е и ангажиментът от страна на Европейската комисия две години след влизане в сила на директивата да направи нов преглед на нейното приложение. Очаквам тогава да се преразгледат и спорните текстове, за чиято промяна ще продължа да настоявам", посочва Емил Радев.
"Работя за отпадането на всички двойни стандарти, които ощетяват България. Приех борбата с дискриминационните практики като своя лична кауза, затова следващата ми голяма цел е създаването на единен общоевропейски контролен орган, който адекватно да се противопостави на двойните стандарти при храните и да налага съответните санкции при установяване на нарушения", допълва той. По думите му е недопустимо в Източна Европа да се предлагат бебешки пюрета с по-малко органични продукти или шоколад с по-малко какао, нито пък в безалкохолните напитки, вместо захар, да се използва по-вредния глюкозо-фруктозен сироп. "Борбата за единни стандарти категорично означава еднакво високо качество на хранителните продукти за всички потребители в ЕС!", завършва позицията си Емил Радев.

Facebook коментари
Коментари (0)
Изпрати
Вашият коментар беше публикуван успешно.
Вход
Или

Моля проверете вашият имейл за да активирате профила.

Любими
Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.