"Остра предизборна кампания с двубои по върха ще се наблюдават през следващия един месец." Това каза в сутрешния блок „Добро утро, България“ на Радио „Фокус“ социологът Васил Тончев.
По думите му неизвестността на победителя между двамата основни опоненти предполага по-рязък тон и от двете страни. Ако ГЕРБ вижда кампанията за евровот като успешно продължение на европредседателството, то БСП залагат на необходимостта от промяна, обясни той. „БСП е на път да обърне тенденцията. Ако се върнем няколко години назад, до януари месец сред твърдо решилите да гласуват левицата водеше с 1 %. Март месец ГЕРБ водеха с 3%. В момента данните, които излизат показват някъде около процент-два в полза на социалистите. Очевидно БСП успя да пречупи тенденцията в своя полза на базата на говоренето си и предизборната си платформа. Малко над 2 милиона, около 2 милиона и 100 хиляди избиратели ще се отзоват на изборите за ЕП, според техните заявления в анкетите, които правим. Очаква се и резултат от малко над 30% за двете водещи политически сили, така че се очертава сериозен двубой на върха“, каза той.
"По-малките партии имат място, разбира се в битката и то не малко. Около 4-5 са формациите, които събират достатъчно електорат, за да влязат в общите сметки. Като че ли най-добре подкрепени досега, пак на базата на платформите които имат, това са две формации – едната е „Воля“, другата е ВМРО. „Воля“ успя да влезе в един социален контекст, така както е било и на миналите избори, с които успя да прескочи тогава бариерата. А ВМРО, като че ли успява най-убедително от трите партии в Патриотичния блок да представи себе си като носител на това общо послание патриотично. Но шансове имат разбира се „Атака“ и „Демократична България“, коментира Тончев.
"В момента, в който хората избират окончателно своите предпочитания, за да отидат до урната и кого да подкрепят, европейската тема също ще натежи. И точно изборът ще бъде направен и на това кой от нашите евродепутати, от нашите политически субекти там като партии ще успее да защитава най-добре българския интерес. Мисля че този акцент няма да убегне от вниманието на хората и също ще окаже сериозно влияние към крайния резултат. Така е било и преди. Характерът на различните избори – било то президентски, местни, парламентарни или европейски, винаги е оказвал влияние. Мисля че това ще стане и сега. Така че неминуемо и европейската тематика ще влезе в употреба и ще има своето значение. И затова, последният месец е най-важен при всяка една кампания. Така че все още мисля, че можем да видим изненади, обръщане на тенденции, а и нови неща", завърши Тончев.