Проект за закон за събиране на приходите и за извършване на разходите за 2025 г. до приемането на Закона за държавния бюджет и бюджетите на ДОО и НЗОК ще внесе в деловодството на Народното събрание служебното правителство. Това обяви на брифинг след заседанието на Министерския съвет служебният финансов министър Людмила Петкова.
Тя подчерта, че приоритет на МС са фискалната стабилност и устойчивите публични финанси.
Служебното правителство поема отговорност да има правна рамка и ред, за да бъде осигурено нормалното функциониране на държавата. Изготвен е проектът на закон, който ще бъде внесен днес в Народното събрание, каза Петкова.
Финановият министър обясни, че в законопроекта са регламентирани всички размери, показатели, бази, процедури, каквито са в бюджета за 2024 г. Те ще действат до приемането на бюджетите за 2025 г.
По думите ѝ т. н. удължителен закон не е уреден законодателно никъде, нито в Конституцията, нито в Закона за публичните финанси. Този закон се е приемал като кризисна мярка, добави Петкова.
Тя заяви, че в Министерството на финансите са обсъждали формата на закона, който да бъде внесен – не може да бъде удължителен закон.
Ако предходни години се е внасял подобен проект, то за 2025 г. не може да бъде внесен, тъй като през 2024 г. структурата на закона за Държавния бюджет е различна, в сравнение с предходните години. Има приети закони за възнагражденията в системата за висшето образование, за отбраната, които при един удължителен закон, означава да се дерогират действията на тези закони, обясни финансовият министър.
Петкова припомни, че когато няма приет закон до началото на следващата година са в сила три разпоредби, които се отнасят до трите бюджета.
„Въпреки че има регламентирана правна рамка, установихме че има законови празноти. Съгласно разпоредбите на ал. 1 на чл. 87 от Закона за публичните финанси, когато не е приет бюджет до края на предходната година, приходите се събират съгласно действащото законодателство, а разходите са в размер на събраните приходи съотбразно приетите закони и решенията на Министерски съвет“, каза още финансовият министър.
В самата разпоредба не се съдържа принцип за приоритизиране на разходите. Това наложи да се изготви този закон, съобразен с трите законови разпоредби на чл. 87 от Закона за публичните финанси, чл. 29 от Закона за социалното осигуряване и чл. 19 от Кодекса за социалното осигуряване, коментира Петкова.
„В закона е предвидено приоритизиране на разходи. Приоритетни са плащанията за пенсии, социални помощи и заплати“, посочи още служебният министър на финансите.