НачалоАктуално, Анализи, Общество“Екзакта”: 7 партии в новото НС, три формации се борят за 4-те %

“Екзакта”: 7 партии в новото НС, три формации се борят за 4-те %

Седем партии намират място в следващия състав на парламента. За участие в 51-вото Народно събрание се борят и три по-малки формации, които остават под 4-процентовата бариера. Най-близо до четирите процента е ПП МЕЧ.

Това са данните от националното изследване на Екзакта Рисърч Груп, проведено в периода от 19 до 22 октомври 2024 г. Интервюирани са 1050 пълнолетни българи в 71 населени места на страната. Работено е със стратифицирана двустепенна извадка с квота по основни социално-демографски признаци. Методиката на регистрация е пряко полустандартизирано интервю “лице-в-лице”.

71% от българите, участвали в настоящото проучване, не вярват, че е възможно след изборите на 27 октомври страната ни да има добро и стабилно управление.

29% от интервюираните са оптимисти. Избирателите на ГЕРБ-СДС и на ПП-ДБ по-често допускат, че добро управление е възможно. Подобен отговор изразява очакването техните партии да участват в управлението на страната.

Силно скептични към възможността да има добро и стабилно управление са избирателите на Възраждане (три четвърти от тях), както и привържениците на МЕЧ и на Величие.

Електорална активност

Обществените нагласи са белязани от висока степен на нетолерантност към политическата ситуация в страната, както и към политиците. Изследванията ни от последната година показаха, че все повече българи се определят като отвратени от политиката и политиците у нас, а не просто като политически апатични.

Поредната предизборна кампания не даде съществен принос за изборна мобилизация. Това се потвърждава и от декларативната избирателна активност, която, по данни от настоящото изследване, възлиза на около 30%. Разбира се, можем да очакваме реална активност в деня на вота различна от заявената в това изследване. Но при сегашните данни, очакваният брой избиратели, които ще отидат до урните, е около 2 милиона, като изчисленията се базират на официалните избирателни списъци.

Категорично намерение да гласуват заявяват по-често избиратели на възраст над 50 години - половината от тях. В същото време, не повече от една трета от хората на възраст под 40 години, са сигурни, че ще отидат до урните.

Висшистите, жителите на градовете-областни центрове, както и живеещите в селата, по-често заявяват намерение да гласуват. Представителите на етническите общности у нас също декларират по-висока увереност, че ще гласуват.

Забележка: Отговорът „не подкрепям никого“, който събира 2,0%, не участва в разпределението

ГЕРБ без съмнение ще победи в предстоящата изборна надпревара. От изследването е видно, че няма обществена група или прослойка, в която ГЕРБ да не получава първи резултат.

Предвид оспорваната надпревара за второто място между коалицията ПП-ДБ и Възраждане, данните от изследването показват, че Възраждане имат по-голяма подкрепа от ПП-ДБ сред мъжете и сред най-възрастните избиратели, а ПП-ДБ имат по-добри позиции от Възраждане сред младите и образовани българи, както и сред живеещите в по-големите населени места – столица и градове-областни центрове.

Трудно е да се прогнозира как ще приключи в изборния ден надпреварата между АПС и ДПС-Ново начало. Може да се коментира обаче това, че в хода на кампанията ДПС-Ново начало успя да стопи част от преднината на АПС на А. Доган.

БСП - Обединена левица се явява във формат, който цели да обедини левите избиратели. Предстои да установим как ще бъде приета тази формация и ще успее ли да привлече периферен вот.

ПП МЕЧ, Синя България и ПП Величие имат електорални дялове, които ги поставят непосредствено след формациите, които с висока вероятност попадат в следващия парламент. ПП МЕЧ и Синя България имат по-твърди електорални ядра отколкото ПП Величие.

91% от бившите избиратели на Възраждане от парламентарния вот през юни 2024 г. твърдят, че отново ще гласуват за тази партия. ГЕРБ-СДС могат да разчитат на 90% от избирателите си от преди няколко месеца. БСП са запазили 81% от избирателите си, а ПП-ДБ – 78%.

71% от избирателите на ИТН също заявяват, че отново ще ги подкрепят.

Протестният вот понастоящем най-силно се олицетворява от негласуващите българи, чийто дял расте. Няма партиен електорат, който през последните години да не попълва периодично /макар и в различна степен/ „армията” на негласуващите у нас.

В същото време намаляват хората, които отиват до урните, за да гласуват с опцията „не подкрепям никого”.

Facebook коментари
Коментари (0)
Изпрати
Вашият коментар беше публикуван успешно.
Вход
Или

Моля проверете вашият имейл за да активирате профила.

Любими
Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.