Bъпреки вълните от фалшиви новини и кампаниите за чуждестранна намеса, изборите за Европейски парламент са се оказали устойчиви на заплахите от дезинформация.
Европейската обсерватория за цифрови медии (EDMO) регистрира най-високото ниво на дезинформация, свързана с Европейския съюз, в онлайн платформите през май, месец преди европейците да отидат до урните, съобщава изданието Politico.
Но тази вълна от съмнителна дейност не доведе до „голям инцидент, способен да наруши изборите“, посочва заместник-председателят на Европейската комисия Вера Йоурова преди заседанието на Съвета по общи въпроси във вторник в Люксембург.
Тя представи резултатите от т.нар. си демократична обиколка през изминалата пролет, когато посети дузина държави от ЕС, за да повиши осведомеността относно манипулирането на избори от зловредни участници, като се срещна с длъжностни лица, регулаторни органи и експерти.
„Почувствах натиск да говоря за честността на изборите и да ги защитя от манипулациите и намесата на Путин и други“, обясни Йоурова.
В началото на тази голяма изборна година се появиха опасения, че изкуственият интелект - по-конкретно силно манипулативните дълбоки фалшификати - може да дестабилизира процеса.
„Тези опасения не се сбъднаха и технологията не е била използвана в голяма степен“, се казва в анализа на ЕС, въпреки някои случаи на немаркирано съдържание, генерирано от изкуствен интелект, от партии като „Национален сбор“ във Франция.
„Предвиждахме, знаете, повече проблеми тази година, отколкото имаше“, посочва и Елза Пилиховски, директор на ОИСР по въпросите на публичното управление, потвърждавайки, че AI не е бил „променящ играта“ фактор в изборните процедури.
Тази година Европа избегна куршума, но това не означава, че ще има подобен късмет и следващия път. Понастоящем правителствата не са готови да се справят с риска от генеративния AI, предупреди още Пилиховски, добавяйки, че длъжностните лица „обсъждат варианти на политики. Те са в процес на подготовка. Но не мисля, че все още сме готови за рисковете, които се появяват“.
Оценката на Комисията - „моментна снимка“, както я нарича Йоурова - може да помогне за идентифициране на недостатъците. Тя ще даде „представа за тактиките, техниките и развиващите се рискове, за да може да послужи като пример за всяко бъдещо гласуване за справяне с тези заплахи“.
Платформите за социални медии, по всичко личи, са можели по-активно да се борят с дезинформацията. Според анализа от 1321 онлайн публикации, идентифицирани като дезинформация от мрежата Elections24Check, 45% не са били адресирани от платформите, като процентът на реакция варира. Meta е предприела действия по 80% от маркираните публикации, TikTok - по 40%, X - по 30%, а YouTube - по 25%.
Според Йоурова е необходим „подход на цялото общество“, който включва „стратегическа комуникация, предварително развенчаване на дезинформационните наративи, ефективно правоприлагане за цифровото пространство, силни независими медии, както и изследвания, проверка на фактите и критично мислене“.