Месец преди изборите за европейски парламент битката за печеленето на избиратели вече е в ход, на няколко фронта. Един от тях е в социалните мрежи.
Как съдържанието, което споделяме във Фейсбук и Туитър може да ни превърне в лесна мишена на различните политически партии? И как лесно поведението ни може да бъде модулирано?
В мрежата има милиони публикации на минута – за нас, за семействата ни, за емоционалното ни състояние, за социалния ни статут, за ваканциите ни. Информация, която постоянно и открито споделяме с познатите си във Фейсбук, Туитър, Инстаграм. В нета може да направим всичко – да бъдем себе си или да изберем фалшива самоличност, разказва Нова телевизия.
Марай Аренце например експериментално създава фалшив профил на Доналд Тръмп. "Виж, вече имаме 39 последователи. Между другото забеляза ли известна разлика в името на Тръмп?", казва тя. Изписва името на американския президент с една буква разлика (ТръНп, вместо Тръмп).
“Точно това е целта. За това този модел работи толкова добре”, добавя тя и минава в „полето на професионалистите” – създава туит, фалшифицирайки разстроена майка.
„Майката пише: „20-годишната ми дъщеря загина по време на тази трагедия. Властите не демонстрират никаква съпричастност към болката ми. #Оставка#Незабавноразследване. Никой не може да каже със сигурност дали това е измислен туит. В истинския живот няма как да подложите на съмнение думите на някой, който казва, че детето му е загинало при самолетна катастрофа”, посочи Аренце.
Съвременните политически кампании не разчитат вече единствено на традиционната агитация. Залагат в сметките и социалните мрежи. Показаха го няколко поредни избора в Европа и в Америка. Потвърдиха го и резултатите от Брекзит.
„Честно казано, смятам че ЕС е лесна мишена. Лесно е да го дискредитирате и да накарате хората да изгубят доверие в него”. Така Марай Аренце отговори на въпроса ще има ли опити да се повлияе на резултата на евроизборите през подобни кампании.