НачалоАнализиКой спечели местните избори в Турция?

Кой спечели местните избори в Турция?

  • 11:28
  • 0
  • 279

Местните избори в Турция в края на миналата седмица логично се превърнаха в едно от най- коментираните актуални събития. Високата избирателна активност е показател за степента на поляризация в турското общество.

Изглеждащата доскоро необратима тенденция на изборни победи на партията, ръководена от президента Ердоган, се оказа процес, който довежда до обществено недоволство, дало израз на последните избори- висока избирателна активност (близо 85%) и загуба на АКП на двата най- големи града (Анкара и Истанбул). Освен загубата на кметската позиция в столицата Анкара особено впечатление прави загубата на местната власт в най- големия град и икономически център на страната - Истанбул, където самият Ердоган е роден и беше кмет (1994- 1998г.) и въпреки изпълнените мащабни строителни и инфраструктурни проекти по време управлението на неговата партия.

Градът концентрира близо 1/5 от населението на страната и 1/3 от икономиката. Макар и доминиран от АКП (Партия на Справедливостта и Развитието), Истанбул никога не губи докрай присъствието на опозиционната Републиканска народна партия (CHP), основана от Мустафа Кемал Ататюрк, която през годините е променила идейната си платформа от дясна и националистическа до настоящата си социалистическа ориентация. Тя винаги е успявала да участва в общинското управление на Истанбул, управлявайки някои от районните общини. Победата на последните избори обаче (макар и съдебно оспорвана от АКП) ясно показва меко казано липсата на консенсус сред населението на мегаполиса по отношение режима на настоящия президент. Исторически е известно, че победителят на изборите в Истанбул дава много силна заявка за победа на национални избори.

По традиция градовете в европейската част на страната не подкрепиха управляващата партия на турския президент. С изключение на Къркларели (Лозенград), където има избран независим кандидат всички останали големи общини се оказаха с кметове от Кемалистката партия (включително Одрин, където досегашния кмет от CHP беше преизбран). Столичното население, макар и с малко, застана зад опозиционния кандидат, с което нанесе тежък удар по престижа и влиянието на АКП в политическото сърце на турската държава- Анкара. Освен политическия и икономическия център опозиционната Кемалистка партия печели и по- развитите крайбрежни туристическите райони. Икономически развитите и туристически зони с повече европейски контакти потвърждават и увеличават симпатията към традиционните кемалистки устои на демокрацията. Изключение прави единствено Бурса, където управляващата партия затвърди позициите си.

В кюрдските региони в източната и югоизточна част на страната логично позиции завоюваха Демократическата партия на народите, лява партия с промалцинствена политика, която успява да увлече голяма част от кюрдския вот заедно със своя съюзник Демократическата партия на регионите. Въпреки че десетки кметове, избрани от прокюрдската партия са били отстранявани по обвинение в тероризъм между 2014 и 2019г., това не довежда до заместването им по демократичен легитимен път с представители на управлявщата или на други опозиционни партии.

Един от изводите от проведените местни избори е, че партията на президента Ердоган е безспорен победител в изолираните провинциални бедни райони във вътрешността на страната. Разбира се, тези общини и гласовете от тях са достатъчни, за да може поне формално АКП да бъде обявена за победител. Статистически партията има най- много кметове на общини в страната и най- много общински съветници. Но тежките загуби, които понася, в най- важните си и големи центрове както и в икономически развитите зони не вещаят безоблачно бъдеще за управляващите особено като добавим нестабилността на страната в етнически план в областите с преобладаващо кюрдско население. Изглежда Реджеп Ердоган не е утвърдил позициите си на безспорен властелин на югоизточната ни съседка както се смяташе досега.

Facebook коментари
Коментари (0)
Вход
Или

Моля проверете вашият имейл за да активирате профила.

Любими
Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.