НачалоАктуалноКелнер препродава bTV на сръбска компания, която иска да купи БТК

Келнер препродава bTV на сръбска компания, която иска да купи БТК

  • 08:19
  • 0
  • 1086

Би Ти Ви - телевизията, която австралийският медиен магнат Рупърт Мърдок създаде у нас през 2000 г. и 10 години по-късно продаде на американската компания СМЕ, тези дни ще стане чешка, съобщава в обширен материал 24 часа.

Купува я най-богатият чех Петр Келнер и фондът му PPF Group. “Би Ти Ви Медия груп” е част от сделката, с която Келнер ще придобие бизнеса на “Сентрал Юропиан медия ентърпрайзис” (СМЕ) в Централна и Източна Европа. Официалното ѝ оповестяване се очаква тази седмица.

Каква е цената, все още не е ясно, но със сигурност е огромна сума. Никой обаче не може да каже на този етап на колко е оценена българската част в общия микс от компании. Освен медийния бизнес в България Келнер ще получи още 4 тв групи - в Чехия, Словакия, Румъния и Словения, също собственост на СМЕ. Те, подобно на “Би Ти Ви Медия груп”, са сред най-големите в страните си като дял от рекламния пазар и аудитория.

Според източници на “24 часа” сделката е била подписана още на 16 октомври. Първоначалната идея е била да бъде обявена след местните избори у нас, но впоследствие е решено да бъде официално оповестена до няколко дни.

Това обаче едва ли ще е единствената промяна в собствеността на Би Ти Ви. Според запознати, въпреки че Петр Келнер вече има бизнес у нас - той е новият собственик на телекомуникационната компания “Теленор”, няма нито желание, нито достатъчно пари да задържи всички телевизионни компании, които тепърва ще притежава. Почти сигурно е, че ще остави за себе си тв бизнеса в Чехия и Словакия и ще търси купувач за медийните групи в България, Румъния и Словения. Още повече че миналата година той пробва да купи Нова тв почти едновременно с “Теленор”, но Комисията за защита на конкуренцията му отказа с мотива, че ще придобие монополен дял от тв бизнеса у нас.

“Видимо е нежелан тук, така че е логично да продаде Би Ти Ви”, коментира медиен наблюдател в София. Запознати с телекомуникационните сделки твърдят, че Келнер вече е постигнал принципна договорка със сръбската компания United Group, която да купи от него трите телевизии в България, Румъния и Словения.

United Group притежава телеком оператори, тв доставчици и канали на територията на бивша Югославия. През март 2019 г. мажоритарният дял в нея става собственост на инвестиционната компания BC Partners. Дружеството в момента е един от двамата финалисти в сделката за БТК. Другият е Providence Equity Partners. Впрочем очаква се и тази сделка да има своето разрешение до две седмици.

Сръбската United Group и чешката PPF Group имат доста сходна бизнес стратегия у нас, която е на път да им осигури контрол и върху телекомуникационен оператор, и върху голяма телевизия. Интересите им към България се срещат през март тази година, когато СМЕ обяви, че обмисля варианти да продаде тв бизнеса си в пакет или на части. В началото на преговорите се включва американската медийна група Discovery, чиито тв канали се излъчват и у нас, както и консорциум между PPF Group и United Group. Още тогава между чешката и сръбската компания е имало уговорка да си разпределят телевизиите в различните държави.

Сега обаче сделката официално ще бъде единствено между СМЕ и PPF Group. Тъй като става въпрос за компания, която оперира на няколко чужди пазара, сделката ще трябва да бъде одобрена от европейския регулатор за защита на конкуренцията. След това и от българската КЗК, но при наличието на зелена светлина от Европа едва ли тук ще има спънки. Следващата евентуална препродажба на Би Ти Ви - от Келнер на сръбската групировка, ще бъде разглеждана само от нашата Комисия за защита на конкуренцията.

Който и когато да поеме контрола върху “Би Ти Ви Медия груп”, в нея ще продължи да има дял рекламният и медиен консултант Красимир Гергов, който и в момента държи 6%. Пред “24 часа” той се въздържа да коментира развитието на сделката. Каза обаче, че не възнамерява да продаде миноритарния си дял.

Стартът на Би Ти Ви е през 2000 г., когато компанията на медийния магнат Рупърт Мърдок - “Нюз корпорейшън”, спечели първия ефирен лиценз за национална частна телевизия у нас. Десет години по-късно той я продаде на СМЕ за 430 милиона долара. “Много малко” е първата реакция тогава на конкурентите на Би Ти Ви. “Това всъщност е доста добра сума в тази криза”, преценява известен медиен експерт, близък до екипа на Би Ти Ви.

През 2010 г. купувачът от страна на СМЕ е създателят на компанията Роналд Лаудер, която стартира през 1994 г. в Чехия с пускането там на TV Nova. Кризата по онова време отрязва мераците на Мърдок да получи 1,2 млрд. евро за най-гледаната българска телевизия. Тази сума е поискана малко след като шведската MTG дава за Нова тв 620 млн. евро през 2008 г.

Само месеци след това СМЕ влиза в България, купувайки ПРО.БГ и Ринг тв за 175 млн. долара. С покупката на Би Ти Ви през 2010 г. компанията на Роналд Лаудер придобива и останалите канали в групата на телевизията майка, както и“Радиокомпания Си Джей”, която има няколко радиа.

Месец преди голямата покупка у нас СМЕ продава медиите си в Украйна за 300 милиона долара, които инвестира в сделката за Би Ти Ви.

През следващите години Роналд Лаудер се оттегля от СМЕ, но преди няколко месеца отново се заговори у нас, че има възможност той да купи единствено Би Ти Ви. Милиардерът, който е наследник на козметичния гигант “Есте Лаудер”, беше у нас през март по повод 76-ата годишнина от спасяването на българските евреи. Той е и председател на Световния еврейски конгрес. При това посещение е било разговаряно с него за евентуална покупка на Би Ти Ви, но той самият е отклонил догадките с обяснението, че СМЕ най-вероятно ще се продава накуп.

Седем години след сделката за Би Ти Ви - през 2017 г., се появява нов купувач за телевизиите на СМЕ в Хърватия и Словения. Това е вече споменатата Uniіtеd Grоuр, с която СМЕ дори сключва споразумение за продажба. В крайна сметка сръбската компания успява да вземе чрез дъщерната си фирма Slоvеniа Вrоаdbаnd само хърватската Nоvа ТV, а през 2018 г. СМЕ окончателно се отказва да ѝ продаде словенската медийна група Pro Plus. Ако сегашните сделки вървят по план, има реална възможност Unіitеd Grоuр да придобие този път накуп телевизиите на СМЕ в Словения, Румъния и България.

Facebook коментари
Коментари (0)
Вход
Или

Моля проверете вашият имейл за да активирате профила.

Любими
Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.