От АБВ призоваха за яснота за причините за състоянието на морския флот и какво прави държавата, за да поощри поддържането на български флаг върху корабите. Доц. Георги Кючуков припомни скандала с либийския танкер.
„Знаете историята, когато според повечето специалисти беше незаконно задържан, продаден от наш съдия изпълнител, впоследствие международните съдилища отмениха това нещо. Стигнало се е до там, че един от капитаните далечно плаване в официалния бюлетин на световната морска организация, по повод на този случай България е била спомената наравно със Сомалия като пиратска държава. Това, че няма кораби под български флаг се дължи на един единствен факт – българската държава, българското правителство не предлага никаква защита на интересите на корабособствениците. Това ми беше потвърдено в личен разговор от двама корабособственици“, допълни още доц. Кючуков. По думите му за тях е по-изгодно да пътуват под флаг на държави, които използват това да защитават собствените си интереси. Той изтъкна, че пътуването под български флаг е полезно за държавата по две причини: носи сериозни постъпления от такси и че по този начин много по-лесно се включват в екипажите български моряци. Доц. Кюкуков отчете, че това не е първото престъпление на държавата от 1990 г. по отношение на морския бизнес. „Ще дам само примера за българския риболовен флот. Той не е измислица на социалистическото правителство. Той започна да се развива в началото на 20 век, но през 1960 г. държавата решава да подпомогне и да изгради мощен океански риболовен флот“, допълни още доц. Кючуков.
По думите му за 20 години България става третата държава в света по улов и продажба на риба. „Закупени са и са построени във Варненска корабостроителница много кораби и годишната печалба на това дружества е достигала 150 млн. долара. След демократичните промени започва тотално разграбване на океанския риболов, в началото капитани и екипаж работят и продават за собствена сметка. След това престават да превеждат сумите от предприятието в съответните пристанища, нашите кораби биват арестувани, продавани без намесата по никакъв начин на българската държава“, допълни още доц. Кючуков и обърна внимание, че се стига до там, че всички кораби са продадени или за старо желязо или за скраб или за смешни суми.