НачалоАнализиПазете се от даровете на Макрон

Пазете се от даровете на Макрон

  • 14:24
  • 0
  • 1603

Миналият месец френският президент Емануел Макрон публикува манифест „За европейско обновление“ на всички официални езици в ЕС (със съмнително качество на превода). В него той се опитва да изложи визията си за развитие на Европа и по-конкретно на Европейския съюз във всички сфери на обществено-политическия живот.

Под лъскавите лозунги за „защита на свободата“, „гарантиране сигурността“ и „преоткриване на духа на прогреса“ се крият предложения, които рядко помагат за тях – а често дори им противоречат.

Но нека започнем с позитивното в документа – те са предимно в областта на сигурността като Европейски съвет за вътрешна сигурност, договор за отбрана, обща гранична сигурност. Те са безспорно належащи, макар осъзнаването, че Европа трябва да даде своя дан за сигурността на…Европа да е безкрайно закъсняло.

Предложенията за сътрудничество с Африка също могат да се разглеждат като положителни, тъй като развитието на този континент е от първостепенна важност за Европа – и най-вече за това Европа да остане Европа. Дефиницията как това да стане, обаче, е неясна, а досегашните политики на Франция за бившите ѝ колониални владения не могат да бъдат определени като безспорен успех.
Още от същата политическа хомеопатия

В манифеста се говори за „европейски протекционизъм“ с който да бъде отговорено на американския. Протекционизмът е сложна тема – със сигурност под някаква форма Европейският съюз има необходимост от такъв. Спорно обаче е, дали точно американският протекционизъм е най-голямата заплаха, а не примерно Китай и държавите от Източна Азия. Те благодарение на сравнително ниския си стандарт на живот и съответно евтина работна ръка привличат все повече от индустриите на Стария свят.

Лошото в случая е, че протекционизмът във визията на Макрон е съчетан с въвеждане на все повече регулации за вътрешноевропейския бизнес. Подобни регулации ще задълбочат един основен проблем – можете сами да прецените колко технологични гиганта се родиха в САЩ и колко в Европа. Дори не говорим за най-големите - Google, Amazon, Microsoft, Facebook, Apple, а за успешни старт-ъпи.

Особено често регулациите са в духа на сляпо следване на мантри срещу универсалното оправдание за въвеждането им през последните години – „борба с климатичните промени“. Последните извън чисто научните теории се превърнаха в успешен бизнес за трилиони, средство за шантаж и могъщ политически инструмент за демагогия.
Популисти преследват популисти

Като стана дума за демагогия, нека разгледаме и т.нар. „социални мерки“ на Емануел Макрон. Идеята за „европейска минимална работна заплата“ т.е. стремеж към еднакво заплащане навсякъде на континента звучи прекрасно на теория. На теория. Защото, когато се сблъскаме с практиката на различното икономическо развитие, към момента на икономиките на страните-членки на ЕС ще видим, че това би довело до икономически колапс на някои от тях.

Интерпретацията на идеите на Макрон по съвсем грешен начин в национален контекст вече се използва широко в държавите-членки на ЕС. В България – най-вече от БСП, които веднага призоваха да се стигне до въвеждането не само на минимална европейска заплата, но и пенсия. Самият факт, че разбирането на манифеста на френския президент, може да бъде погрешно предадено и с широко поле за демагогия е достатъчно притеснителен. Разбира се, дори партията, довела България до няколко фалита трябва да разбира, че такива идеи от днес за утре биха били пагубни и за без това крехката икономическа стабилност на континента.

Извън дебата дали въобще минималната заплата във всичките ѝ форми е положителен или отрицателен инструмент подобна идея са само голи думи, които няма как да се реализират на практика. Тоест дефиницията на „популизъм“, който твърде често „страхува“ точно политици от типа на Макрон.

Пътят към Ада е постлан с добри намерения

Дотук мерките от „плана Макрон“ можеха да се категоризират в „добри“ или „лоши“, „възможни“ и „невъзможни“. Има и такива, които са откровено зловещи – като например „Европейска агенция за защита на демокрацията“, която да се бори срещу „манипулациите“ и „речта на омразата“

Парадоксалното на последните години е, че именно „защитниците на свободата“ предлагат мерки, които са срещу…свободата, а най-големите „демократи“ предлагат най-антидемократичните мерки. „Европейска агенция за защита на демокрацията“, не се съмнявайте само ще официализира това, което се опитва да бъде постигнато в момента – чрез директиви като регулацията на съдържанието в Интернет, чрез политически натиск върху корпорации като Фейсбук, чрез измисляне на термини като „реч на омразата“. Какво се официализира? Министерство на истината, разбира се – шепа бюрократи, които ви казват какво е вярно и какво не – „Войната е мир. Свободата е робство. Невежеството е сила.“.

Защо този манифест беше важен?

В крайна сметка, новата визия на Макрон не е нито нова, нито визия, а още по-малко ренесанс – а просто много повече от същото, което имаме и момента. Това, което имаме като ЕС без никакво съмнение има нужда от реформа – тук можем да се съгласим с Макрон, просто не с неговите методи.

Ако има нещо, което без съмнение е положително в манифеста на френския президент, то е че повдига дебат по важните теми – теми, които ще са в окото на бурята - не само на предстоящите евроизбори, а вероятно и навсякъде в политическия свят през следващата декада.

Facebook коментари
Коментари (0)
Изпрати
Вашият коментар беше публикуван успешно.
Вход
Или

Моля проверете вашият имейл за да активирате профила.

Любими
Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.