Компаниите, които използват фесйбук бутона "Харесвам" ("Like") на сайтовете си трябва да поискат съгласие от потребителите за прехвърляне на личните им данни към американската социална мрежа, реши Съдът на Европейския съюз, цитиран от "Ройтерс".
Решението дойде, след като потребителска организация в Германия заведе дело срещу германската онлайн модна търговска верига Fashion ID за нарушаване на правилата за защита на личните данни чрез използването на въпросния бутон на сайта й. Германски съд впоследствие поиска тълкуване на някои разпоредби от Съда на ЕС, според който уебсайтовете и "Фейсбук" споделят обща отговорност.
"Fashion ID, германско предприятие за онлайн продажба на модни дрехи, интегрира в уебсайта си фейсбук бутона "харесва ми". Изглежда, че поради този факт, когато дадено лице посети уебсайта на Fashion ID, негови лични данни се предават на Facebook Ireland. Става ясно, че това се случва без знанието на посетителя и без значение дали същият е член на социалната мрежа Фейсбук и дали е натиснал фейсбук бутона "харесва ми", се казва в решението на съда.
Съдът констатира, че "Fashion ID изглежда не може да отговаря като администратор за обработването на лични данни, което Facebook Ireland извършва, след като данните са му предадени. Всъщност на пръв поглед е изключено Fashion ID да определя целите на тези операции и средствата за тях".
Fashion ID обаче може да отговаря като администратор съвместно с Facebook Ireland за операциите по събиране на въпросните данни и по тяхното разкриване чрез предаването им на Facebook Ireland, тъй като може да се приеме, че Fashion ID и Facebook Ireland определят съвместно целите на тези операции и средствата за тях.
Изглежда това, че Fashion ID е интегрирало в уебсайта си фейсбук бутона "харесва ми", му позволява да оптимизира рекламата на своите стоки, правейки ги по-видими в социалната мрежа "Фейсбук", когато посетител на уебсайта натисне този бутон. За да се възползва от посоченото търговско предимство, Fashion ID е интегрирало такъв бутон на своя уебсайт и с това изглежда се е съгласило, поне мълчаливо, лични данни на посетителите на сайта му да бъдат събирани и разкривани чрез предаване, отбелязва съдът.