Европейският съюз желае да работи с Вашингтон за реформиране на Световната търговска организация и да си сътрудничи по общите предизвикателства пред световната търговия, но ще отвърне на удара, ако САЩ изпълнят заплахата си да повишат тарифите на внасяните от Европа автомобили, заяви високопоставен представител на ЕС, цитиран от Ройтерс, предаде БНР.
Сабине Веянд, която е генерален директор за търговията към Европейската комисия и бивш заместник-преговарящ за Брекзит, направи това изказване по време на първата си официална визита във Вашингтон, откакто пое новата си роля преди месец.
Дългогодишният европейски дипломат подчерта интереса на ЕС за избягване на спирала от нарастващи митнически тарифи за автомобили, самолети и други стоки и вместо това желае да работи със Съединените щати за справяне с взаимните опасения относно поведението на Китай на световните пазари.
Но тя подчерта, че Брюксел няма да бъде тормозен посредством заплахата от санкции, която според нея е незаконна съгласно правилата на Световната търговска организация (СТО).
"Естествено е понякога приятелите да не се съгласяват помежду си, но това е нещо друго. Навсякъде има реални заплахи, но все пак се оказваме в поредица от сблъсъци, смущаващи морала. Трябва да преодолеем това"”, заяви тя пред Център за стратегически и международни изследвания, съобщава Ройтерс.
"Няма да преговаряме относно неправомерни действия в рамките на СТО, нито ще тръгнем по пътя на контролираната търговия", посочи Сабине Веянд.
Според нея, ако Вашингтон изпълни заплахата си да повиши автомобилните мита с 25%, Брюксел ще отговори със собствени тарифи, което ще доведе до губеща позиция за всеки от участници в спора.
Преговарящите от Брюксел и Вашингтон, които се срещнаха, след като президентът на САЩ Доналд Тръмп и тогавашният председател на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер се съгласиха на примирие преди около година, все пак отбелязаха напредък по някои въпроси, посочи г-жа Веянд.
Тя цитира напредък в някои области, като определянето на стандартите и оценките на съответствие за търговията, както и за доставките на втечнен природен газ, но според нея не е имало сериозно раздвижване по по-големия въпрос за индустриалните митнически тарифи.
Пред Ройтерс Сабине Веянд също така каза, че Брюксел се надява да се намери решение на близо 15-годишните съдебни дела за държавна помощ за американския самолетостроител "Бпинг" (Boeing) и за европейския му конкурент "Еърбъс" (Airbus) относно развитието на въздухоплавателните средства и да се премахне тарифната спирала по този казус.
Очаква се арбитражната комисия към СТО да реши през септември какво ниво на санкции може да наложи Вашингтон, след като спечели дело пред Световната търговска организация относно европейските субсидии за "Еърбъс“, като няколко месеца по-късно и ЕС вероятно ще получи решение в своя полза по отношение на американските субсидии за "Боинг".
Във връзка с делото спрямо "Еърбъс" Вашингтон обяви, че на САЩ трябва да бъде позволено да наложи мита върху вноса на европейски стоки за 11,2 млрд. долара.
Сабине Веянд пък посочи, че Брюксел е готов да се съобрази с правилата на СТО и след това да договори правилата за държавни помощи са самолетния бизнес в бъдеще, които би трябвало да направи дуела от санкции излишен. Тя обаче допълни, че не е сигурна дали Вашингтон ще се съгласи. "Не мога да предвидя резултата. Това е нещо, което ще трябва да видим през следващите дни и седмици", отбеляза г-жа Веянд.
Пред Ройтерс Веянд посочи, че не е сигурна относно желанието на Вашингтон да разреши въпроса, но се надява да научи повече по време на срещите си във Вашингтон през следващите два дни, включително с заместник-търговския представител на САЩ - Джефри Гериш.
Уилям Рейнш, бивш служител на Министерството на търговията на САЩ и търговски експерт в CSIS пък заяви, че не е ясно дали Вашингтон ще се откаже от всякакви тарифи, за да улесни уреждането на двустранния спор с ЕС. "Тази администрация на Белия дом винаги заема най-твърдата възможна позиция в началото на преговорите, и ако се откаже от нея, това става в последната минута", каза той.