
„Тук сме, за да изразим позицията на НФСБ по повод на току-що разглеждания в зала законопроект за здравето, свързан с ограничение при ползването на наргилета, на лули на водна основа и т.н., свързани с тютюневите изделия. Ние сме изключително неудовлетворени от току-що приетите текстове на второ четене, по-скоро на част от нашите предложения, които не бяха приети, които са очаквани от обществото, напълно разбираеми и в интерес на здравето на българските граждани."
Това заяви на брифинг в парламента лидерът на НФСБ Валери Симеонов след като депутатите отхвърлиха на второ четене забраната на наргилета на закрито.
"Все пак чрез току-що приетите промени в Закона за здравето се забрани употребата на въпросните лули на водна основа от лица до 18 години. Честото, тъй като тази практика за подражание на по-възрастните, дай Боже, ще бъде прекъсната. Това вече се превърна в една опасна мода. Много често деца, ученици с одобрението на родителите дори провеждат рождени дни в такива наргиле барове“, обясни Симеонов.
Той е категоричен, че никой не може да гарантира съставът на смесите, които се използват при този вид пушене. „Всички изследвания показват, че те нанасят много сериозни вреди. Много често съставът е неясен, произходът на субстанциите също. Има регистрирани случаи на припадъци. Излишно е да ви губя времето и да ви убеждавам във вредата от употребата на едни нерегламентирани съставки“, каза още Симеонов.
„Лошата новина обаче следва веднага след това. В същия законопроект, който сме внесли и който току-що беше разглеждан, ние предложихме и забрана за използването на този вид наргилета и водни лули в закрити помещения. С други думи предложихме да бъдат уеднаквени с режима за забрана на тютюневи изделия в закрити помещения“, посочи лидерът на НФСБ.
„Ние считаме, че такава забрана трябва да бъде въведена“, подчерта Симеонов.
„Всъщност сме тук да изразим своето несъгласие и неудовлетворение от това, че въпросните текстове бяха отхвърлени. Има една неразбираема от нас незаинтересованост, едно прехвърляне на отговорността между здравната комисия и министерство на здравеопазването. В резултат на това тези текстове тотално отпаднаха, те няма да бъдат предложени на нотификация, тъй като това било работа на Министерство на здравеопазването, като че ли Министерството не е министерство на Република България, а на планетата Марс“, каза още Симеонов.
За него е необяснимо какъв е бил проблемът ръководството на комисията да поиска нотификация на тези текстове още във фазата на тяхното обсъждане между първо и второ четене, каквато е практика за много закони. „Такова обаче не беше предложено, което ни кара да подозираме наличието на фирмени интереси, които са повлияли на това решение“, каза той.