НачалоАктуалноМая Манолова: С отмяна на машинното гласуване се връщаме в каменната ера

Мая Манолова: С отмяна на машинното гласуване се връщаме в каменната ера

  • 15:44
  • 0
  • 1470

„Отказът от машинното гласуване е крачка назад от прозрачността, от модерността, от осигуряването на честността на изборния процес. Това е все едно от дигиталния век, да се върнем в каменната ера. Защо и депутатите в парламента, и аз съм била депутат, гласуваме с карти, а не с вдигане на ръка.“

Това каза омбудсманът на Република България Мая Манолова по време на обсъждането в Правна комисия на измененията в Изборния кодекс, с които се отменя машинното гласуване.

Според Манолова депутатите ще направят голяма грешка, ако се откажат от машинното гласуване и подчерта, че аргументите им не издържат.

„Няма да изненадам никой с позицията си „за“ машинното гласуване. Само ще припомня, че с въвеждането на експериментално машинно гласуване се започна от 2009 г.“, каза Манолова.

„Ще се опитам да се спра много накратко, за да не отнемам от ценното ви време на опровергаване на аргументите, които предлага изборната администрация и които очевидно изцяло се споделят от парламентарното мнозинство. На първо място, че машините са малко използвани на последните избори. Вади се числото 8% от българите, гласували с машини. Извинявайте, при изборна активност от 30%, тези 8% представляват близо 30%. Ако искате да отворим анализа и да вадим числата. Много внимателно следя вносителите в техните аргументи. 27,5 %, което е коректното число изобщо не е малък процент на гласуване с машини. Предвид обстоятелството, че методическите указания бяха обнародвани от ЦИК вечерта в понеделник четири дни преди изборите. Предвид, че обученията не включваха машините, тъй като не бяха готови инструкциите“, каза още омбусманът.

„Вие повече от всеки друг би следвало да сте наясно, че машинното гласуване произвежда 0 на брой недействителни бюлетини“, подчерта Маналова. „По отношение на оскъпяването на машинното гласуване. Казвала съм го и преди. Попитах ЦИК още при насрочването и при обявяването на обществената поръчка защо ще наемат машини на цена, на която могат да ги купят, така и не получих отговор. Мисля, че всеки от вас може да направи справка какви бяха цените на наем при предните провеждани избори“, обясни още Манолова.

„Аргументът, че машините са скъпа играчка поражда у мен един друг въпрос -  защо можем да си позволим пари за скъпа играчка за евровота и за президентските, а не можем да си позволим същите пари за парламентарните и местните. Още повече, че тази скъпа играчка може да бъде купена веднъж и завинаги и да се ползва за всички избори. Следващите аргументи, че видите ли ЦИК е направил всичко възможно, за да се проведе нормално машинното гласуване. Ще говоря с факти. Всеки от вас може да извади протоколите, които бяха изготвени и утвърдени от ЦИК за европейските избори и да ги сравни с протоколите от президентските. Аз съм извадила това е в точка 8. Сравнени на точка 8 в протокола на СИК. Точка 8 в протокола на СИК по време на президентските избори има три графи. Действителни гласове, подадени с машини, действителни гласове, подадени с хартиени бюлетини, сбор на действителните гласове по партии. Какво утвърди сега ЦИК? Директен сбор на машинните с хартиените гласове“, допълни омбудсманът.

Тя смята, че това е една от причините до установените близо 1200 грешки в протоколи, които официално са на страницата на ЦИК.

Facebook коментари
Коментари (0)
Изпрати
Вашият коментар беше публикуван успешно.
Вход
Или

Моля проверете вашият имейл за да активирате профила.

Любими
Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.