Кой даде право да тръгне такова безумно предаване като „Тъписимо“, както аз казвам на „Спортисимо“, попита Сашо Диков СЕМ. Той е сред кандидатите за генерален директор на БНТ и тази сутрин представи концепцията си за управление и развитие на обществената телевизия, съобщава 24 часа.
Аз се чувствам малко особено в тази си роля, за първи път се кандидатирам за този пост. Особеното е, че ще говоря за съвсем друга телевизия, а не за тази, за която ставаше дума вчера. Но ще кажа много тежки и неприятни думи по адрес на телевизията, в която съм бил 15 години. Много ми е болно понеже знам в какво може да се превърне националната телевизия, започна Диков.
Той остро критикува ръководството на БНТ, което според него е виновно за сегашното плачевно състояние, в което се намира тя. „В моята концепция съм казал, че телевизията е в ужасяваща криза като имидж, доверие, журналистическа работа, програмно и финансово. Това, което представлява БНТ в момента, е огромно престъпление на група хора – първо към аудиторията. Това, което се предлага от 4-те канала, е под всякаква критика. Второ, спрямо професията и начина, по който тя се упражнява. Това е престъпление и спрямо самата 60-годишна институция БНТ“, каза Сашо Диков.
За излизане от кризата Диков предлага 2 направления, по които да се вземат мерки. Едните са финансовите мерки за стабилизиране. Диков обясни, че трябва да се тръгне на смел разговор с властта. „Не е е нормално да продължава тази история с разпространението и тези милиони, които се плащат на частна фирма за това. Този въпрос трябва да се уреди принципно. Освен това да отпадне ограничението за 5 мин реклама в праймтайма, както и 15-те минути реклама на денонощие да са поотделно за всеки канал, а не за цялото БНТ.“
Диков обясни, че според него бюджетът на „Стани богат“ е живо източване на БНТ. „Кой даде право да тръгне такова безумно предаване като „Тъписимо“, както аз казвам на „Спортисимо“. И 8000 за „Бързо, лесно, вкусно“ – какво е това?“, попита Диков за трите скъпоструващи предавания в програмата на обществената телевизия.
По думите му онова, което в най-голяма степен липсва не само в БНТ, а и в журналистическата професия, е истината. „Изправени сме пред факта да не знаем каква точно е истината за БНТ. Ако погледнем от имиджова гледна точка, съм дал примерите за слугинаж, за спестяване на неудобните истини. Вземете публицистиката – в пика на „Апартаментгейт“ „Референдум“ се занимаваше с бъдещето на ЕС и с бъдещето на Турция. Това са христоматийни примери - сваля се предаване като „Открито“, без да има никакви мотиви. Това ни върна години назад – през 90-те години, когато всеки ден имаше протести пред телевизията, екипи на предавания пишеха декларации. Естествено, че не забравям последното проучване на „Ройтерс“, което дава най-голямо доверие на БНТ. Но когато твоето доверие е 7%, малко прилича на „Добре играхме, но загубихме.“
Сашо Диков даде за пример данните, които се дават от пийпълметричните агенции. „Те са убийствени за състоянието на националната телевизия. Абсолютно мизерен е пазарният дял на националната телевизия. По данните и на двете пийпълметрични агенции БНТ е пет пъти по-негледаема. БНТ 2 я няма никъде на зрителската карта – в сегашния си вид тя е тотално недоразумение. Така БНТ е един абсолютен аутсайдер на рекламния пазар.“
Диков даде друг пример: „Трагична е историята със Световното първенство по футбол за 2018 г. – да не можеш да си запълниш рекламните блокове по време на световно, говори, че си тотален некадърник по въпросите за реклама!“ Той предложи уплътняване и максимално използване на възможностите, да има атрактивни рекламни пакети.
„Край на слугинажа, достойна, честна журналистика при цялата подготвеност и отговорност на журналистите." Той предлага създаване на публицистичен пояс в БНТ 1 от 20 до 21 ч от понеделник до петък и там да се знае, че ще има най-важните теми от деня. "И към това добавям достойно място на разследващата журналистика“, обясни Сашо Диков.
В концепцията си той засяга и спортните предавания. "Има по-големи възможности за излъчване на спортно съдържание от България, което не изисква да се купуват скъпи права. БНТ може дори да бъде в ролята на съорганизатор и може да печели от това. Пакетирането на спортни събития може да бъде много по-интересно, както го правят големите телевизии – топлата вода е открита, въпросът е да я използваме“, каза Диков.