НачалоКметски избориМария Габриел: Нито един сектор днес не може да върви напред без технологиите

Мария Габриел: Нито един сектор днес не може да върви напред без технологиите

"Когато говорим за съвременната икономика, на преден план излиза цифровизацията като условие за повишаване на конкурентоспособността на нашите предприятия, за по-добър жизнен стандарт, за нови икономически модели.

Нито един сектор днес не може да върви напред без технологиите – те са от земеделието до производството, от образованието до здравните услуги. Длъжни сме обаче да не изпускаме от контрол тази трансформация, за да сме сигурни, че човекът ще остане в центъра и ще сме способни да предвидим възможните нежелани ефекти."

Това заяви българският еврокомисар за цифровата икономика и общество Мария Габриел по време на второто издание на Пловдивския икономически форум, съобщиха от Представителството на ЕК в България.

Тя очерта и целта да продължи премахването на пречките пред цифровизацията, но при спазване на основните европейски ценности като недискриминацията, неприкосновеността, достойнството и справедливостта. Българският еврокомисар наблегна, че благодарение на цифровия единен пазар вече няма такси за роуминг, блокирането на географски принцип бе премахнато, а неличните данни могат да се движат свободно.

„Има обаче много предизвикателства по пътя към цифровото бъдеще. Само част от европейските компании са цифровизирани. През 2017 г. 25% от големите предприятия в ЕС и не повече от 10% от малките и средните предприятия са използвали анализ на голям обем от данни. Затова предложих нова програма „Цифрова Европа“ с бюджет 9,2 милиарда евро, която да подкрепя и цифровата трансформация на предприятията. Тя ще инвестира в цифрови иновационни хъбове, нови технологии като суперкомпютрите и изкуствения интелект, цифрови умения, киберсигурност. Трябва да има иновационен хъб във всеки един от 273-те региона на ЕС, за да бъде всяка компания на една ръка разстояние от него. Такава е моята амбиция“, заяви Мария Габриел.

Комисарят обърна специално внимание на цифровите умения като ключов елемент за успешна цифрова трансформация. За да се даде възможност на повече млади хора да придобият високи цифрови умения, вече една година се изпълнява схемата за трансграничен стаж „Цифрова възможност“.

Предложението на Мария Габриел е тя да продължи и в следващия програмен период. Според нея, с развитието на нововъзникващи технологии като изкуствения интелект все по-осезаемо се усеща липсата на достатъчен брой специалисти с високи цифрови умения. По отношение на изкуствения интелект, комисарят прикани всички, които работят по темата, да се включат в тестовата фаза на етичните насоки, чието начало тя постави вчера.

„Трябва да съберем колкото може повече опит, така че насоките да могат да бъдат подобрени допълнително през следващата година. Длъжни сме да развием своята политика така, че да позволим на Европа да бъде конкурентоспособна в областта на изкуствения интелект, като в същото време спазваме нашите основни ценности“, заяви Мария Габриел.

Тя подчерта и доброто позициониране на България в развитието на цифрова екосистема. Страната има традиции в информационните технологии и електрониката и е дом на около 10 000 компании в ИКТ сектора. Седем от всеки десет изнасят стоки и услуги. Оборотът на сектора е нараснал с 300% през последните седем години и сега е достигнал до 2,5 милиарда евро. България държи водеща позиция в по отношение на сертифицирани професионалисти в информационните технологии – трето място в Европа и десето в света.

„През изминалата година имаше над 600 събития, организирани по време на Европейската седмица на програмирането, в редица от които участвах. Включиха се повече от 30 хиляди души в цялата страна. България беше избрана да бъде дом за един от осемте суперкомпютри в Европа от световен клас. Суперкомпютърът в София ще бъде най-мощният в Източна Европа и един от 50 най-мощни в света. Това показва потенциала на България да бъде в предните редици при оформянето и прилагането на европейската цифрова политика“, добави Мария Габриел.

Тя привлече вниманието върху новите програми „Цифрова Европа“ и „Хоризонт Европа“, насърчавайки участниците да използват възможностите, които те им предоставят. Те предвиждат инвестиции в изкуствен интелект и роботика, интернет от ново поколение, суперкомпютри, анализ на големи обеми от данни, като основната им цел е върховите цифрови технологии да бъдат достъпни за всички.

Facebook коментари
Коментари (0)
Изпрати
Вашият коментар беше публикуван успешно.
Вход
Или

Моля проверете вашият имейл за да активирате профила.

Любими
Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.