НачалоКметски избориБивш член на ЦИК: Недействителните бюлетини са волеви нарочен акт

Бивш член на ЦИК: Недействителните бюлетини са волеви нарочен акт

„Това, което ме изненада на евроизборите е броят на недействителните бюлетини с машинно гласуване – имаме 3,44% недействителни, които са съизмерими с недействителните от хартиеното гласуване. Освен като активен волеви нарочен акт, няма как това да се обясни по друг начин. Което означава, че по пътя от машината до урната на бюлетината нещо й е направено и то вероятно от гласоподавателя. Има и хипотеза, че с тези бюлетини нещо е направено и впоследствие“.

Това коментира пред БНР експертът Красимир Калинов, преподавател в Нов български университет и бивш член на ЦИК.

Експертът цитира свое проучване, че между 25% и 30% от хората са гласували на евровота с машини:

„Има обаче едно „но“. Има изключителна неравномерност на хората, гласували с машини. И то до такава степен, че има секции в малките населени места, в които с машина са гласували само един-двама избиратели. Хората, които са по-назад с електронното си образование, избягват този начин на гласуване“.

Според Калинов машинното гласуване у нас трябва да се отмени, каквато е практиката в повечето страни. Но това, подчерта той, „е посока, която политиците не желаят да поемат“.

„Забавянето на ЦИК с обявяването на резултатите е в законовите рамки и не виждам конспиративни елементи в този процес. Няма никакво нагласяване с мандатите, просто трябваше и последната бюлетина в протоколите да бъде отчетена, за да се каже: ето, това са резултатите“, посочи още Красимир Калинов в предаването „Преди всички“ часове преди ЦИК да обяви имената на 17-те български евродепутати в новия Европейски парламент.

Калинов сподели добрия опит в Швейцария, където участието в изборния процес, в заключителното броене, в попълването на документацията е вменено като граждански дълг, тоест, „всеки гражданин на тази държава счита за престижно да участва в този процес и тогава, естествено, нивото се повдига и грешките намаляват“.

„Дали това е възможно у нас? Трябва да попитате политиците, които възпитават обществото, дали могат да се справят с тази задача. Това се възпитава още в детската градина. Средствата за масовото информиране също са намесени. Това е отношение към държавата и докато си мислим, че тази държава не е наша, няма как нещата да се променят“, отбеляза Калинов.

Експертът каза, че по негови сметки цената на един глас за евровота е бил 56,62 лева, „едни пари, хвърлени на вятъра“.

Facebook коментари
Коментари (0)
Изпрати
Вашият коментар беше публикуван успешно.
Вход
Или

Моля проверете вашият имейл за да активирате профила.

Любими
Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.