НачалоАнализиТри причини за успеха на ВМРО

Три причини за успеха на ВМРО

  • 15:16
  • 0
  • 2244

Когато стана ясно, че „Обединени патриоти” ще се явят с три отделни листи на евроизборите, над тях надвисна сянката на синдрома „разединени идиоти”. Две години по-рано, на парламентарните избори, патриотите се явиха единни и събраха почти 9 процента
от гласовете, с което влязоха не само в парламента, но и във властта. В същото време, пред очите им реформаторите и техните производни се разцепиха на три части, всяка от които получи между 2,5 и 3% и взаимно се потопиха.

Като парадоксалното беше, че сборът от процентите им бе почти същия като резултата на ОП. Да повториш почти веднага чужда грешка говори лошо за самия теб и по тази причина нито „Атака”, нито НФСБ имат оправдание за слабите си резултати. Интересният момент
обаче е следният: към онзи момент дори ВМРО беше под въпрос дали ще успее да прескочи бариерата. Да, те разполагаха с един от най-активните евродепутати в предния парламент, но това не водеше автоматично до преизбиране. За сравнение, най-активният депутат в предния български парламент бе Петър Славов. Въпреки това, неговата формация „Нова република” остана под прага, а водената лично от Славов листа в Стара Загора получи едва 1,73%.

От тази изходна база, резултатът на ВМРО-БНД (7,36% от гласовете и два евродепутатски мандата) е повече от успех. Как обаче се стигна до него? Могат да се откроят три основни причини за пробива на ВМРО:

Ангел Джамбазки.

Бившият и бъдещ евродепутат се раздаде докрай, като активността му беше впечатляваща далеч преди официалния старт на предизборната кампания. На практика неговите каузи се превърнаха в кампания месеци преди вота.Той изглеждаше значително по-вещ и по-опитен по европейските теми, в сравнение с конкурентите си от националистическия спектър. Което допълнително наклони везните в полза на ВМРО.

Листата.

ВМРО направи много добър тактически ход при подреждането на своята кандидатска листа. Оказа се, че в нея само 6 от общо 17 души са партийни членове, а останалите са или представители на други партии и организации, или гражданска квота. Така ВМРО се сдоби с листа, която представляваше богата палитра от разнообразни личности, отправящи не изцяло еднакви послания към различни таргет групи. На принципа „за всекиго по нещо”, доста кандидати се насочиха към ясно дефинирани групи от обществото (Андрей Слабаков – към противниците на забраната за пушене на закрито, ген. Димитър Шивиков – към военнослужещите и резервистите, Кристиян Шкварек – към консервативните градски хора, Александър Урумов – към християнски общности). По този начин ВМРО успя да привлече вота на хора, които в друга ситуация едва ли биха предпочели партията. Неслучайно, вторият евромандат за листата отива при Андрей Слабаков, който успя да събере двойно повече преференции в сравнение с партийните кандидати Юлиан Ангелов и Александър Сиди.

Идеологията.

През последните две-три години ВМРО търпи идеологическа трансформация – от чист национализъм към национал-консерватизъм. В тази кампания „воеводите” имаха смелостта да влязат в идеологически дебат и да се позиционират ясно според консервативно-либералния разлом. Този път, наред с „традиционния противник” в лицето на ДПС, ВМРПО насочи атаките си и към „Демократична България”. Това
противопоставяне легитимира Ангел Джамбазки като водещо лице на консерватизма, респективно Радан Кънев като водещо лице на либерализма. В крайна сметка, ВМРО не само привлече „външен” вот, не само обра цялата патриотична периферия, но и в някаква степен проби ядрата на другите партии (по-малко „Атака” и повече НФСБ заради по-голямата идейна близост). Наивно е обаче да се очаква, че това съотношение между гласовете на партиите в ОП ще бъде автоматично възпроизведено на парламентарни избори.

Оттук насетне, пътят на ВМРО е ясно трасиран. Разривът с „Атака” изглежда неизбежен, но това сякаш е за добро, тъй като отваря възможност за сближаване с партии като КОД (д-р Петър Москов), СДС, ДБГ... Плюс продължаващо сътрудничестево с НФСБ. И най-
вече, продължаване по пътя към консерватизма. Що се отнася до т.нар. „проруски националисти”, на тези избори станахме свидетели на
тоталния им провал. Което означава, че или този тип вот е силно надценен, или представителите му нямат достатъчна мотивация да го изразят конкретно на европейски избори.

Facebook коментари
Коментари (0)
Вход
Или

Моля проверете вашият имейл за да активирате профила.

Любими
Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.