НачалоКметски избориСоциологът Цветозар Томов: Предстоят всякакви затруднения с машинното гласуване

Социологът Цветозар Томов: Предстоят всякакви затруднения с машинното гласуване

„Изказването на премиера Бойко Борисов, че очаква втори „Костинброд“, е подготовка за следващи ходове, които да подобрят ситуацията за дадена партия около гласуването. Това е удобен момент да се отклони общественото внимание от истинските проблеми. Ако някой организира подобна афера, то това са самите хора, които заявяват, че я очакват“. Това каза пред БНР статистикът проф. Красимир Калинов, бивш член на ЦИК в периода 2011–2013 година.

„Не мога да си представя скандал, който така рязко да размести пластовете, че да се окаже решаващият фактор за изборната кампания. Това са избори, към които хората проявяват слаб интерес. И да се случи нещо подобно, това няма да промени посоката, в която се развива предизборният процес“, коментира социологът Цветозар Томов, доскоро член на ЦИК. Според Томов предстоят всякакви затруднения с машинното гласуване – като технически проблеми в самия изборен ден.

Проф. Калинов: „Вместо да се въвеждат надеждни технологии, въвеждат се доказано компрометирани – като машинното гласуване. Въвеждането на тази технология не прави изборите нито по-надеждни, нито по-добри, а ги оскъпява почти два пъти – заради факта, че в секциите трябва да има и хартиени бюлетини, и машини“.

За проблема „мъртви души“ Цветозар Томов обясни: „Списъците се правят от ГРАО по национална база „население“, която описва всички български граждани с документи за самоличност по техния постоянен адрес. Ако живеете в Аржентина, а имате български паспорт, трябва да имате адрес в България, така ГРАО ви вписва в избирателния списък в страната. Цялата българска емиграция фигурира във вътрешните избирателни списъци. Отписват се единствено тези, които заявяват гласуване извън страната, но това са сравнително малък брой хора. Абсурдът продължава години заради това съставяне на списъците по постоянен адрес. Повечето хора съществуват, но са фантоми по отношение на населеното място, в което са вписани. Където някоя политическа сила има контрол в някоя СИК и където има много емигранти, като много селски секции в Източните Родопи, хората се знаят по места и спокойно може да се допълни урната с бюлетини, като се отбелязват фантомите като гласуващи. Публична тайна е, че такива манипулации се правят. Те нямат решаващо значение за изборите, но е неприятен феномен, който се дължи на тази бъркотия с избирателните списъци, която никой не иска да оправи. Начинът да се оправи, е да се въведе активна регистрация за избори, както правят повечето цивилизовани страни по света“.

Очакваната избирателна активност според Томов: „Спрямо избирателните списъци активността ще бъде под 40%, най-вероятно под 35% от имащите право на глас. Като абсолютна бройка не очаквам да гласуват повече от 2-2,5 млн. души“. И според проф. Калинов: „Около 28-32%. Ако е над 30%, всеки процент отгоре е успех. Това важи за почти всички страни в Югоизточна Европа. Това е феномен, който идва да покаже, че последното нещо, което вълнува хората, е конструкцията на Европейския парламент“.

И Калинов, и Томов смятат, че тежкото изпитание за ЦИК ще бъде наесен по време на местните избори, докато сега – на евровота, не очакват проблеми за Комисията.

Facebook коментари
Коментари (0)
Вход
Или

Моля проверете вашият имейл за да активирате профила.

Любими
Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.