НачалоКметски избориМария Габриел: Фалшивите новини докосват емоциите и рушат доверието между обществото и институциите

Мария Габриел: Фалшивите новини докосват емоциите и рушат доверието между обществото и институциите

„Темата за фалшивите новини не съществуваше и не бе на дневен ред, когато поех поста еврокомисар по цифрова икономика и общество. Пътят през последните две години не беше лесен, защото ЕС нямаше дефиниция за фалшивите новини. Има две „червени линии“, които никога няма пресечем – свободата на словото и правото на достъп до информация.

Няма „рецепта чудо“ за справяне с дезинформацията. Не всички фалшиви новини са незаконни и това поражда „сиви зони“, към които трябва да сме внимателни. Началото бе поставено със създаване на Експертна група на високо равнище, които в рамките на 7 седмици успяха да представят доклад, публикуван през април 2018 г. , в който за първи път разполагаме с данни на ниво ЕС откъде започваме, мащаби на проблемът и посока, която да поемем. Най-големият успех на доклада бе общата дефиниция на термина „фалшиви новини“ – когато има намерение за вреда“.

Това каза водачът на листата на ГЕРБ и СДС за европейските избори Мария Габриел по време на дискусия на тема „Фалшиви новини и ценности на цифровото общество“. Събитието се проведе в Експозиционен център „Флора“ в Бургас, като в него взеха участие близо 200 души – представители на медии, студенти от бургаски висши учебни заведения, IT специалисти, пиар специалисти. Бургаският кандидат за евродепутат от ГЕРБ Ивелина Василева бе модератор на дискусията, на която присъстваха още кметът на община Бургас Димитър Николов, народни представители, кметове от област Бургас и общински съветници.

„През далечната 1992 година, за цялата година са били транслирани около 100 ГБ в интернет. Днес те са 26 800 ГБ за секунда, а се очаква през 2021 година да надхвърлят 110 00 ГБ в секунда. Количеството информация ни притиска и ни прави силно зависими от глобалните мрежи. Oт 10 новини – 6 механично се споделят, без да се чете съдържанието. Така хората стават неволно дистрибутори на фалшиви новини. Tова е само едната страна, защото съпротивата срещу това, става особено трудна и заради растящия лавинообразно брой на анонимни сайтове и блогове, които бълват новини“, коментира кметът Николов по време на дискусията.

Ивелина Василева заяви, че всеки в ежедневието си е бил жертва на фалшива новина или е срещал такива в социалните платформи и интернет пространство. „Провеждаме тази дискусия в Бургас, защото той е градът, който само преди два дни беше обявен за най-бързо развиващ се при раздаването на годишните награди от Българската асоциация по аутосорсинг и Българската асоциация на софтуерните компании. В категория за най-успешно сътрудничество между образованието и бизнеса победител е Професионалната гимназия по компютърно програмиране и иновации. Въпросът, пред който сме изправени днес, е как да запазим чистотата на информационната среда. Как да разпознаваме фалшивите новини и да се борим срещу това явление?

Аз съм човек, който обичайно говори за чистата и здравословна околна среда и бургазлии имат висока чувствителност по темата. Но те са и хора, които точно и ясно преценят коя информация е вярна и коя не. Това е целта на дискусията „Фалшиви новини и ценности на цифровото общество“. Всички приветстваме усилията, които Мария Габриел положи като еврокомисар в сферата на дигитализацията и в борбата с дезинформацията“, допълни кандидатът за евродепутат от ГЕРБ .

Габриел подчерта, че няма рецепта чудо за фалшивите новини. „Те не са ново явление, съществували са още в гръцката митология. Новият момент спрямо дезинформацията е скоростта на разпространение и мащабите, който тя може да заеме. Не говорим само за икономическа страна на проблема, засягат се още две важни измерение- политическо и обществено. За мен най-негативното последствие от дезинформацията е, че те рушат доверието между гражданите и институциите“.

Мария Габриел посочи, че 83% от гражданите на ЕС посочват дезинформацията като заплаха за демокрацията. „Тя проправя съмнение, дори когато сме сигурни, че разполагаме с невярна информация. Нашето изследване показва, че три са темите, по които фалшивите новини имат негативно влияние – здраве, околна среда и миграция. Силата им е, че те докосват емоциите. Всеки може да допринесе обаче за справяне с проблема. Най-голяма отговорност трябва да носят платформите и социалните медии, защото те до голяма степен са разпространители на дезинформацията.

Стартирахме инициатива в тази връзка – Google, Facebook, Twiter седнаха заедно с рекламодатели, журналисти, както и неправителствени организации и разработиха в рамките на 3 месеца Кодекс за борба с дезинформацията. Платформите трябва да покажат, че могат да носят отговорност съответстваща на нивото им влияние. Имаме резултати, но се изисква още много работа“, каза още Мария Габриел. Тя допълни, че сред поисканите от нея мерки са били и премахване на фалшиви профили и страници, които често разпространяват фалшиви новини, както и яснота по отношение на ботовете.

Тя засегна и темата за цифровизацията като част от ежедневието. „Новите технологии са добра възможност за нови услуги, продукти, работни места. Но крият и рискове за възникване на разлики между градове, региони и държави. Сега е моментът Европа, инвестирайки, да се върне в състезанието – да бъде лидер в определени теми и области. Европа трябва да инвестира и да покаже, че в центъра на нейния подход са хората“.

Facebook коментари
Коментари (0)
Вход
Или

Моля проверете вашият имейл за да активирате профила.

Любими
Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.