НачалоАктуално, ЕвроизбориЧетири партии отиват в европейския парламент според изследване на “Барометър България”

Четири партии отиват в европейския парламент според изследване на “Барометър България”

Две седмици преди изборите за Европейски парламент „Барометър България“ проведе проучване за нагласите на българските избиратели за участие във вота. Четири от партиите се очертават със сигурно представителство в Европарламента – ГЕРБ, БСП, ДПС и ВМРО. Забелязва се и определен дял от колебаещи се избиратели, които биха могли да повлияят на крайните резултати в изборния ден.

На въпрос „Ще гласувате ли на изборите за Европарламент на 26 май“ 33,8% заявяват, че със сигурност ще гласуват, 36,5% се колебаят, а 29,7% категорично няма да гласуват.

Изборите в края на май по всяка вероятност няма да променят тенденцията за ниска избирателна активност на вота за Европейски парламент. Но делът на колебаещите се дали да го направят е относително висок – 36,5%, като решението им има потенциал да повлияе на резултатите в полза на една или друга политическа сила.

За коя партия/коалиция ще гласувате на предстоящите евроизбори?

Отговорите на анкетираните, твърдо заявили, че ще гласуват, на директния въпрос за кого планират да гласуват в края на май показва, че след значимия отлив от одобрение последните седмици ГЕРБ отново отбелязва лека преднина пред БСП. Подкрепата от 31,9% е генерирана до голяма степен от твърдите привърженици на партията, които затвърждават позицията си с наближаване на изборния ден и като отговор на негативната кампания.

От друга страна БСП (с 31,2% заявили желание да гласуват за листата ѝ) не успява да привлече допълнителна подкрепа извън традиционния си електорат, защото масовата част от избирателите не я разпознават като желана алтернатива и горе-долу изравнените позиции с ГЕРБ в последно време могат да изиграят лоша шега на столетницата, като мотивират вот срещу нея и за опонентите ѝ.

За сметка на това се наблюдава отчетливо одобрение за ВМРО с водач на листата Ангел Джамбазки – 7% към момента заявяват твърдо намерение да гласуват за кандидатурата на воеводите. След решението на партиите от патриотичната коалиция за самостоятелно явяване на евроизборите ВМРО успяват да привлекат вота на по-голямата част от избирателите им, като печелят одобрение и извън традиционния им електорат, с голям потенциал да привлекат от гласовете на все още колебаещите се.

Несъмнено ДПС също ще имат представители в следващия европейски парламент с 8,8% подкрепа, но трябва да се има предвид че резултатът им на изборите е трудно прогнозируем с точност поради спецификата на традиционния им електорат и вътрешните процеси, протичащи в движението.

Останалите формации към момента остават под прага за излъчване на представител в Европейския парламент, като се наблюдава значим дял избиратели, които все още се колебаят дали да отидат до урните и за кого да дадат вота си, ако го сторят.

В случай, че все пак решите да гласувате за кого сте склонни да дадете гласа си?*

На респондентите, отговорили с „колебая се“ на въпрос 1, „Барометър България“ зададе допълнителен въпрос – ако все пак отидат до урните, за кого са по-скоро склонни да гласуват. ГЕРБ биха могли да мобилизират 14,3% от колебаещите се избиратели и да подобрят резултата си. ВМРО имат потенциал да привлече допълнително 21,4% от тези, които все още не са взели решение. В случая значение има фактът, че Ангел Джамбазки като водач на листа печели одобрение и привлича гласове и извън тясно партийният им електорат, както и че след решението на партиите от ОП да се явят самостоятелно на избори част от симпатизиращите на коалицията като единна формация могат да насочат гласовете си към ВМРО. БСП много трудно поне на този етап и за тези избори ще разширят значително подкрепата си извън традиционните си гласоподаватели, но все пак биха могли да привлекат вота на част от колебаещите се с леви убеждения - 8% от колебаещите се, в конкуренция с „Коалиция за България“ (АБВ). Има и значителен дял колебаещи се, които не изявяват склонност да гласуват за конкретна листа към момента, но все пак съществува вероятност да отидат до урните, като вотът им ще бъде решен в последния момент – това са 36,4% от колебаещите се.

*Посочените резултати са само за отговорилите с „Колебая се“ на Въпрос 1.

Характеристики

Период на провеждане на изследването: 10-15.05.2019 г.

Методология: Количествено проучване

Представителност: населението на България с избирателни права

Обем на извадката: 843 души на възраст над 18 г.

Методика: Стратифицирана квотна извадка по признаците възраст и пол

Метод: Телефонно интервю

Финансиране: Собствено

Facebook коментари
Коментари (0)
Вход
Или

Моля проверете вашият имейл за да активирате профила.

Любими
Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.