"Добре, че сега преди да започнат да текат формално установените законови срокове за номинации и избор на главен прокурор държавният глава предприема тази инициатива. Тя между другото е безпрецедентна като инициатива за такъв тип консултации. И мисля, че е добре, защото държавният глава, президентът на Републиката както всички знаем има своя дял в процедурата по назначаването на така наречените „трима големи“. Така Борислав Цеков, председател на Института за модерна политика, коментира консултациите, които провежда президентът Румен Радев по повод избора на нов главен прокурор в интервю за радио "Фокус".
"Той включително има и опция да върне някой от претендентите, макар че окончателната дума и като цяло отговорността за тези назначения все пак е в ръцете на специализирания, на висшия професионален орган на съдебната власт – ВСС. Това, което поне на мен като юрист ми прави добро впечатление, е, че президентът се опитва да потърси широка основа, на която да базира своята преценка когато дойде време да вземе отношение по предложението на ВСС. Мисля, че от такъв тип прозрачност, от такъв тип консолидиране на по-широка експертна, професионална позиция държавата ни има полза", допълни Цеков.
"И процедурите, и начинът, по който се избира главният прокурор, и разбира се високата отговорност на ВСС и неговите отделни членове правят безпочвени такива радикални и крайни страхове като тези дали ще има манипулации при избора. Според мен, доколкото такива се чуват понякога и при предходни избори на главен прокурор, те обикновено произхождат от заинтересовани среди, които са част от лобистки групи, заставащи зад един или друг кандидат или опитващи се да блокират или попречат на даден кандидат. Но ако сме обективни и принципни, мисля, че за манипулиране, подмяна и така нататък на вота особено след широките полемики през последните години, е доста несъстоятелно да се говори. Разбира се от партиите, ако говорим за партийно говорене, можем да очакваме всичко. Но аз вярвам, че от правната общественост, познавайки добре законодателството и процедурите, няма да се подават на лобистките внушения, които със сигурност ще се появят в една или друга посока, колкото повече наближава изборът", обясни Цеков.
"Критериите, на които трябва да отговарят кандидатите за поста на главния прокурор са ясно разписани в законодателството. Но ако трябва все пак да ги дешифрираме допълнително, аз мисля, че е добре, и го казвам като юрист с близо 20-годишен стаж, е добре на тези длъжности, както неведнъж и досега се е случвало, да бъдат избрани хора със сериозна рутина, със сериозен опит не просто формалният, законово изискуем като години, но и като специализация в определена правна област, като авторитет на съответния магистрат, авторитет, почерпен не от светски прояви, а от съдебните, прокурорските актове, с които се е произнасял. Така че необходим е професионализъм най-вече и то доказан професионализъм с неговата конкретна дейност, а не пропагандно създаван образ от една или друга заинтересована медийна или икономическа групировка", каза Цеков.
"Не знам дали е случайно, че тези консултации вървят паралелно с идеята на правосъдния министър за възобновеното намерение за разработване на механизъм за разследване и предсрочно освобождаване на председателите на ВКС, ВАС и на главния прокурор, така наречените трима големи в съдебната система. Но във всички случаи е полезно, защото това е изрична препоръка на ЕК и такъв механизъм трябва да бъде създаден, колкото и на някои магистрати това да не им се харесва, защото смятат, че са недосегаеми и над тях е само Господ. Трябва да има такъв механизъм и е добре, че и президентът, а сега и новият правосъден министър подемат инициативи в тази посока. Дано те да завършат успешно и да не останат само в сферата на добрите пожелания, но според мен ще се случат, защото все пак, отново подчертавам, че това е искане на ЕК, а не някакви наши вътрешни законодателни или политически решения, игри, борби и така нататък", заяви Цеков.
"Мисля, че един от механизмите за повишаване на доверието е, когато гражданите знаят, че от всеки може да се потърси сметка на определени основания, когато има драстични прояви, определени в закона. Що се отнася до избора на главен прокурор, аз смятам, че една от допълнителните гаранции за прозрачност трябва да бъде и много по-активното присъствие, участие ако щете, като наблюдатели на представители на професионалните организации на юристите, на различни неправителствени организации, които са компетентни, и най-вече на медиите. Оттук нататък процесът е толкова прозрачен, и като обсъждания, и като гласувания във ВСС, че мисля, че България държи в това отношение един от високите стандарти. А общественото доверие – то ще бъде завоювано с конкретните дела на представителите, които бъдат избрани. Защото не толкова от това дали всички процедурни гаранции са налице, е важно за доверието на хората, а делата, работата, конкретната и резултатите от нея на магистратите, от първия до последния прокурор и от първия до последния съдия", завърши Цеков.