НачалоАнализиКампания на два фронта

Кампания на два фронта

  • 13:04
  • 0
  • 248

Освен възможности за запознаване с имотното състояние на водещи политици чрез скандали, кампанията за европейските избори предложи и затвърди още една тенденция-напрежението между президента Румен Радев и премиера Бойко Борисов. Последните
изказвания на президента относно използването от страна на ГЕРБ на пари от държавния бюджет за водене на предизборна кампания е поредния словесен сблъсък в зародилата се през последната година полемика.

Напрежението между двете институции би могло да бъде от полза за президента, тъй като той е от сравнително скоро на политическата сцена и като всеки нов политик се възползва от недоволство срещу властимащите. От друга страна, фактът, че премиерът носи отговорност за провежданата политика го поставя в по-уязвима позиция от гледна на точна на общественото мнение. Този факт придобива още
по- голяма значимост в момент на избор, когато основна цел на партиите и лидерите им, е да мобилизират гласоподаватели, а както е известно на европейските избори избирателната активност е традиционно ниска.

За да се придобие цялостна представа, следва да се припомни, че напрежението между двете институции в лицето на президент и премиер тлее от повече от година като имаше различни точки на конфликт. Забавянето на подписването на указ за освобождаването на Младен Маринов като главен секретар на МВР и респективно забавянето на назначението му като министър, както и изборът на изтребители за армията са част от примерите наред със зачестилите критики за институционална опасност и заплаха за демокрацията. От ГЕРБ първоначално отговаряха предпазливо на коментарите на президента като в последствие тонът беше втвърден последователно от Цветан Цветанов и премиера Борисов.

Остротата, с която президентът влиза в полемики, може да бъде тълкувана като знак, че постът му не отговаря на желанието му за влияние върху ежедневните политически въпроси. Институционалната уредба на страната отрежда ограничени функции на формално най- високата позиция в държавата, затова интензитетът на изказванията му подсказва за търсене на път за директно участие или подготовка за него.
За да го постигне, се налага създаването на партиен субект, което постът му не позволява. Докато заема високата позиция президент на републиката обаче има възможност да става политически разпознаваем. Това е и една от причините да поддържа нивото на сблъсък- възползването от трусовете в основната управляваща партия като начин за утвърждаване на политическата сцена.

И ако критиките за недемократичност в управлението, корупция по високите етажи на властта и лобизъм в полза на определени самолетни производителите могат да бъдат анализирани в светлината на желанието на президента за влияние в реалната политика, то изказванията в момент на предизборна кампания придобиват съвсем различен отенък. Осъзнато или не по този начин президента Радев се включва в предизборната надпревара като подсилва антиправителствените атаки на опозицията. До момента основните политически сили влизат в сериозни сблъсъци като всяка от двете залага на различен мотив. ГЕРБ води кампания на популяризирне на кандидатите си, а БСП се опитва да се легитимира като управленска алтернатива като яростно критикува основния си опонент. И ако атаките на опозицията са очаквани и нормални във време на избори, то намесата на президента измества традиционната динамика на взаимоотношенията.

Изказванията му, които са в синхрон с тезите на опозицията, създават впечатление, че той и БСП действат в синхрон. Това, от своя страна, е силен коз за БСП. Неспособна да надскочи електоралния си таван със собствени сили, неофициалната подкрепа на президента може да се окаже способ, с който левицата да привлече периферен и протестен вот. Като се има предвид, че Радев е един от политиците с най- високо одобрение, който гради публичната си разпознаваемост на база на противопоставяне на правителството в лицето на ГЕРБ, словестната му намеса би могла да бъде разчетена като опит за подкрепа на БСП. Тук обаче се появява проблем за него- въпреки че беше представен като непартиен кандидат, той беше издигнат за кандидат- президент от БСП. Партийната подкрепа беше старателно избягвана тема като се твърдеше, че не произлизайки от партийни среди, той е безпристрастен. Подобен синхрон в тезите между президент и левица в  предизборен период обаче сериозно уврежда имиджа на президента като надпартиен и безпристрастен.

Притовопоставянето се на управлението е добра стратегия за него, ако желанието му наистина е да реализира собствен партиен субект. Действията му в предизбовна кампания обаче са зле подбран момент, защото вместо да бъде припознат като алтернатива на политическото статукво, той се солидаризира с него.

Facebook коментари
Коментари (0)
Вход
Или

Моля проверете вашият имейл за да активирате профила.

Любими
Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.